RSS-linkki
Kokousasiat:https://djulkaisu.kankaanpaa.fi:443/D10_Kankaanpaa/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://djulkaisu.kankaanpaa.fi:443/D10_Kankaanpaa/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 27.11.2023/Pykälä 391
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Talousarvio 2024
KHALL 18.09.2023 § 297
Valmistelija
Talousarvioesitysten valmistelun ohjeeksi annetaan toimielinkohtainen nettomenoraami, joka perustuu vuoden 2024 alustavaan tuloslaskelmaan. Raamin laadinnan pohjana on ollut vuoden 2022 tilinpäätös ja vuoden 2023 talousarvio sekä sen toteuma.
Raamia arvioitaessa on huomioitava, että vuodet 2023 ja 2024 eivät suoraan ole vertailukelpoisia keskenään. Tulopuolella poistuvat kuntaliitosavustus (1,05 miljoonaa euroa) ja hyvinvointialueuudistuksen nk. verohännät. Vuoden 2023 TA verrattuna verotulot vähenevät 200 000 euroa. Hyvinvointialueuudistuksen myötä myös valtionosuuksien taso pienenee yli 1,5 miljoonaa euroa talousarviosta 2023. Valtakunnallisen palkkaratkaisuun liittyvät palkankorotukset ovat noin miljoona euroa.
Yhteensä edellä mainitut tulo- ja menopohjan muutokset talousarvioiden välillä vaikuttavat kaupungin talouden tasapainoon noin 3,6 miljoonalla eurolla. Mikäli huomioidaan myös Kuntaliiton arvio vuoden 2023 talousarvion mahdollisesti ylittävissä verotuloista (0,9 miljoonaa euroa) on muutos vuoden 2023 toteumaan yhteensä yli 4,5 miljoonaa euroa.
Lisäksi mm. yhteisöveroihin liittyy talouden taantuman uhkaa, eivätkä inflaatioon liittyvät riskit ole poistuneet. Inflaation odotetaan hidastuvan vuoden 2024 aikana. Mikäli inflaatio jatkuu voimakkaana, niin lisää se alijäämäisen talouden uhkaa. Inflaation vaikutuksia ei ole täysimääräisesti lisäyksenä mukana talousarvioraamissa.
Raamin tuloslaskelman laadinnassa on otettu huomioon
- viimeinen Kuntaliiton tuottama verotuloennuste (23.8.2023)
- valtiovarainministeriön (31.8.2023) arvio vuoden 2024 valtionosuuksista
- virka- ja työehtosopimusten palkankorotukset
Edellä mainituilla periaatteilla laaditun tuloslaskelman perusteella saadaan toimintakate, joka on jaettu eri tulosalueille nettomenoraamiksi. Tilikauden 2024 tulostavoitteeksi asetetaan raamissa nollatulos. Tulosalueiden talousarvioesitykset tulee mahduttaa nettomenoraamiin.
|
|
|
|
|
| TA 2023 | TA 2024 |
TOIMINTAKATE | -30 892 489 | -32 680 000 |
|
|
|
Verotulot | 28 191 000 | 28 062 000 |
Valtionosuudet | 10 380 848 | 8 837 985 |
|
|
|
Rahoitustuotot ja -kulut | 267 794 | 360 015 |
Korkotuotot | 74 700 | 75 515 |
Muut rahoitustuotot | 988 594 | 1 100 000 |
Korkokulut | -790 000 | -810 000 |
Muut rahoituskulut | -5 500 | -5 500 |
|
|
|
VUOSIKATE | 7 947 153 | 4 580 000 |
|
|
|
Poistot ja arvonalentumiset |
|
|
Suunn.mukaiset poistot | -4 761 304 | -4 580 000 |
Arvonalentumiset |
|
|
|
|
|
Satunnaiset erät |
|
|
|
|
|
TILIKAUDEN TULOS | 3 185 849 | 0 |
Poistoeron lisäys/vähennys |
|
|
|
|
|
TILIKAUDEN YLI/ALIJÄÄMÄ | 3 185 849 | 0 |
Investoinneille ei valmistelun tässä vaiheessa aseteta erillistä raamia.
Investointien määrä vaikuttaa lainanoton määrään. Lainamäärä vaikuttaa tuloslaskelmaan niistä maksettavan koron muodossa ja lisäksi investoinneista laskettavat poistot rasittavat tuloslaskelman tulosta. Korkotason noustessa investointimäärän pitää pysyä sellaisena, että kaupungin talous pysyy tasapainossa. Käytännössä investointitason tulee olla vuosikatteen tasolla tai sitä alempi.
Valmistelussa tulee huomioida, että kuntalain 110 §:n mukaisesti talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa. Lähtökohtana tulee olla, että tulosalueiden ja tytäryhtiöiden toiminnalliset tavoitteet ovat johdettavissa valtuuston 11.6.2022 § 43 hyväksymästä strategiasta.
Talouden tasapainon seurannan vuoksi tulosalueiden tulee talousarvioesityksessään kuvata esityksen sisältämät merkittävät toiminnalliset muutokset ja henkilöstömäärän muutokset. Talouden liikkumavaran pienentyessä merkittävästi ovat kaikki menoja lisäävät muutokset harkittava ja perusteltava huolellisesti. Toiminnallisissa muutoksissa pitää pyrkiä toimintaa kehittäviin ja taloutta vahvistaviin muutoksiin.
Raamilaskelmaa voidaan tarkentaa talousarviovalmistelun kuluessa, mikäli päivitetyt vero- ja valtionosuuslaskelmat tai kustannusrakenteen muutokset sitä edellyttävät
Esittelijä Kaupunginjohtaja Mika Hatanpää
Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää
- antaa vuoden 2024 talousarvioesitysten tekemiseksi toimielimille edellä selosteosassa mainitun toimielinkohtaisen nettomenoraamin ja tiedoksi perustelutekstin valmistelulähtökohdat
- lautakuntien tulee tehdä esityksensä 20.10.2023 mennessä
- antaa tämän päätöksen kaupunginvaltuustolle ja tytäryhteisöille tiedoksi. - Raamilaskelmaa voidaan tarkentaa talousarviovalmistelun kuluessa, mikäli päivitetyt vero- ja valtionosuuslaskelmat tai kustannusrakenteen muutokset sitä edellyttävät.
Päätös Talousjohtaja Ari Virolainen oli paikalla tämän pykälän käsittelyn ajan.
Ehdotus hyväksyttiin.
Täytäntöönpano Tilivelvolliset toimielimet ja viranhaltijat
Tytäryhteisöt
Kaupunginvaltuusto
Lisätietoja antaa Kaupunginjohtaja Mika Hatanpää, 044 577 2210
Talousjohtaja Ari Virolainen, 044 577 2241
|
KVALT 25.09.2023 § 59
Päätösehdotus Kaupunginvaltuusto merkitsee kaupunginhallituksen päätöksen tiedoksi.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin.
|
KHALL 27.11.2023 § 391
1376/02.02.00/2023
Valmistelija Ari Virolainen
Kuntalain 110 §:n mukaan "Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.
Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.
Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Taloussuunnitelman tasapainossa voidaan ottaa huomioon talousarvion laadintavuoden taseeseen kertyväksi arvioitu ylijäämä. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Tässä määräajassa tulee kattaa myös talousarvion laadintavuonna tai sen jälkeen kertynyt alijäämä. Kuntarakennelaissa tarkoitetun uuden kunnan alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa kuntajaon muutoksen voimaantulosta. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan. (21.5.2021/419)
Vuoden 2022 tilinpäätöksessä Kankaanpäällä on taseessa edellisten tilikausien ylijäämää yhteensä 5,57 milj. euroa. Vuoden 2023 muutettu talousarvio on tulokseltaan 5,1 milj. euroa positiivinen, mikä ilman Posan satunnaista tuottoa on noin 3,1 milj. euroa positiivinen.
Kirjanpitolautakunnan kunta- ja hyvinvointialuejaoston 14.11.2023 antaman uuden oma-aloitteisen lausunnon perusteella PoSan lomapalkkavelka tulisi 1.1.2023 tilanteen mukaisena kirjata kaupungin avaavaan taseeseen peruspääomaksi. Lausunnon perusteella kaupungille pankkitilille tilitetty ja osakkeina maksettava 2,1 miljoonaa euroa kirjattaisiin 2,3 miljoonan euron peruspääomaksi ja noin 0,2 miljoonan euron tappioksi. Kaupungin talouden kannalta 0,2 miljoonan tappiokirjauksesta huolimatta raha pienentää kirjanpidollisesta käsittelytavastaan huolimatta kaupungin velkaantumista.
Kirjanpitolautakunnan jaoston lausuntoa ei ollut käytettävissä veroprosenttia päätettäessä, vaan ennen jaoston lausuntoa annettuun asiantuntijalausuntoon perustuen kirjaus on kaupungin kirjanpidossa ja talousarviossa tällä hetkellä tulosvaikutteinen.
Ilmaan Posan kirjausta talousarvio 2023 on siten noin 3 miljoonaa ylijäämäinen, mutta kasvatuksen ja opetuksen tulosalue on ylittämässä talousarvion ja koko vuoden tulokseen vaikuttavat olennaisesti marras- ja joulukuun verotilitykset.
Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio voidaan ottaa brutto- tai nettomääräisenä. Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa.
Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.
Edellä 3 momentissa säädettyä alijäämän kattamisvelvollisuutta sovelletaan myös kuntayhtymiin."
Kaupunginhallitus on 16.9.2023 antanut lautakunnille ja toimielimille vuoden 2024 talousarvion ja vuosien 2025-2026 taloussuunnitelman laadintaohjeen. Lautakuntien talousarvioehdotukset poikkesivat raamista yhteensä vajaa 1,1 miljoonaa euroa.
| Raami | Ehdotus | Ero raamiin |
Hallinto ja henkilöstö | -2 510 000 | -2 632 305 | -122 305 |
Elinkeinot | -622 000 | -622 426 | -426 |
Kehitys | -1 425 000 | -1 429 660 | -4 660 |
Talous | -982 000 | -982 131 | -131 |
Kasvatus ja opetus | -23 740 000 | -24 500 776 | -760 776 |
Kulttuuri- ja vapaa-aika | -3 002 000 | -3 124 549 | -122 549 |
Kaupunkisuunnittelu | -485 000 | -520 051 | -35 051 |
Rakennettu ympäristö | 560 000 | 549 056 | -10 944 |
Ympäristöpalvelut | -474 000 | -463 382 | 10 618 |
Yhteensä | -32 680 000 | -33 726 224 | -1 046 224 |
Tuloveroprosentti 2024 on 9,10 % ja kiinteistöveroprosentit ovat seuraavat: yleinen 1,20, maapohja 1,30, vakituisten asuinrakennusten 0,45 %, muiden asuinrakennusten 1,05 %, voimalaitosten 3,10 % ja rakentamattomien rakennuspaikkojen 4,00 %. Veroprosenteista valtuusto teki päätöksen kokouksessaan 13.11.2023.
Vuosikatteeksi 2024 on kaupunginjohtajan esityksessä muodostumassa 3,7 milj. euroa ja tilikauden tulokseksi - 0,9 milj. euroa. Investoinnit vuodelle 2023 ovat nettomäärältään noin 4,7 milj. euroa, jolloin vuosikate ei riittäisi vuoden 2023 investointien toteuttamiseen, mutta lainamäärä pysyisi lähellä kaupungin lainojen suojaustasoa 57 miljoonaa euroa.
Suunnitelmavuodet 2025 ja 2026 ovat kuitenkin myös alijäämäisiä, mutta niiden osalta arvio valmistuu, kun valtiovarainministeriö on päivittänyt tiedon valtionosuuksien tasosta suunnitelmavuosille. Suunnitelmavuosiin kohdistuu sote-uudistuksen tarkistuslaskelmien mukanaan tuomaa vähennystä, joka alustavan tiedon mukaan vähentää valtionosuuksien tasoa vuodesta 2025 alkaen.
Tilikauden ja suunnitelmavuosien alijäämäisyys johtuu ennustetusta menokehityksestä sekä kuntaliitosavustuksen poistumisesta. Lisäksi verotulokehityksen ja valtionosuuskehityksen ennakoidaan muiden kuntien tavoin olevan negatiivinen vuosina 2024 ja 2025, johtuen muun muassa nk. verotulohäntien poistumisesta, sekä hyvinvointialuesiirtoon liittyvästä valtionosuuksien oikaisusta. Myös yleinen talouskehitys vaikuttaa tulosta heikentävästi.
Talousarvio ja taloussuunnitelma laaditaan yhtenä asiakirjana ja se koostuu yleisperusteluista, käyttötalousosasta, tuloslaskelmaosasta, investointiosasta, rahoituslaskelmaosasta sekä liitteistä. Talousarviokirja on valmistelussa ja sen luonnos jaetaan kaupunginhallituksen jäsenille oheismateriaalina ennen kokousta, kun valtionosuuslaskemat valmistuvat.
Esittelijä Kaupunginjohtaja Mika Hatanpää
Päätösehdotus Kaupunginhallitus aloittaa talousarvioehdotuksen käsittelyn ja jatkaa sitä seuraavissa kokouksissaan.
Käsittely kokouksessa Kaupunginhallitus piti tauon tätä pykälää käsiteltäessä klo 11:50-12:35.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin.
Täytäntöönpano
Lisätietoja antaa Kaupunginjohtaja Mika Hatanpää 044 577 2210
Talousjohtaja Ari Virolainen 044 577 2241
|
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |