Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kankaanpään kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://djulkaisu.kankaanpaa.fi:443/D10_Kankaanpaa/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://djulkaisu.kankaanpaa.fi:443/D10_Kankaanpaa/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Sivistyslautakunta
Pöytäkirja 15.05.2024/Pykälä 51


 

Lukuvuoden 2023-2024 arviointisuunnitelman tulokset

 

SIVL 15.08.2023 § 84 

 

 

 

Valmistelija 

 

Sivistyslautakunta on kokouksessaan 4.4.2023 § 37 merkinnyt tiedoksi lukuvuoden 2022-2023 arvioinnin tulokset, joita on käsitelty myös sivistyslautakunnan iltakoulussa kesäkuussa.

 

Seuraavana arvioinnin kohteena lukuvuonna 2023-2024 ovat laatukortit a) johtaminen b) opetus ja opetusjärjestelyt sekä c) perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminta.

 

Koulutustiimi on päättänyt suorittaa arvioinnit seuraavasti:

Tammikuussa 2024: Opetus ja opetusjärjestelyt kohderyhmänä opetushenkilöstö sekä perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminta, kohderyhmänä henkilökunta ja huoltajat.

Maaliskuussa 2024: Johtaminen, kohderyhmänä esihenkilöt.

 

Esittelijä Sivistysjohtaja Kiviniemi Heikki

 

Päätösehdotus Sivistyslautakunta hyväksyy laadun arviointisuunnitelman sisällytettäväksi lukuvuoden 2023-2024 työsuunnitelmiin.

 

Päätös Ehdotus hyväksyttiin.

 

 

Täytäntöönpano Kasvatuksen ja opetuksen yksiköt

 

Lisätietoja antaa Sivistysjohtaja Heikki Kiviniemi 044 577 2441

 

 

 

SIVL 15.05.2024 § 51  

518/12.02.00/2022  

 

 

Valmistelija Kiviniemi Heikki

 

Lukuvuoden 2023-2024 arvioinnit on suoritettu ja niiden tuloksia on käsitelty rehtoreiden ja varhaiskasvatuspäällikön muodostamassa koulutustiimissä.

 

Johtamisen arvioinnin kohderyhmänä olivat kasvatuksen ja opetuksen tulosalueen esihenkilöt. Vastausten lukumäärä oli yhdeksän. Vastausten perusteella toimintasuunnitelmat ovat ajan tasalla, niihin on sitouduttu ja niitä seurataan säännöllisesti. Samoin on laita myös kaupungin ja tulosalueen strategian osalta. Näitä ei kuitenkaan ole kaikin osin pystytty riittävästi toteuttamaan. Johtajuuteen on kiinnitetty huomiota, tosin kehittämisen ja tuen suhteen vastauksissa on hajontaa. Esihenkilöiden tuen osalta on selkeästi vielä kehitettävää. Kehitysmyönteisyydestä huolimatta kannustuksen osuutta tulisi lisätä, vaikka oppilaitosten ja varhaiskasvatuksen johto kannustavaa onkin. Vastauksissa on hajontaa myös johdon vuorovaikutteisuudessa ja osallistamisessa.

 

Kasvatuksen ja opetuksen esihenkilöt pyrkivät omassa työssään ottamaan strategiset tavoitteet huomioon sekä sitoutumaan niihin. Johtajuuden kehittämisessä tulisi pyrkiä yhdenmukaisiin käytäntöihin ja toiminnan arviointiin. Tässä tarkoituksessa esihenkilöinfot koettiin hyödyllisiksi. Hallintoon arvioidaan työajasta käytettävän vaihtelevasti aikaa yleisimmin 6-15 tuntia tai 16-30 tuntia viikossa. Johtamiseen puolestaan suurin osa esihenkilöistä käyttää 6-15 tuntia. Ajankäytön perusteella voidaan päätellä hallinnon vaativan osalla esihenkilöistä kohtuuttoman paljon aikaa, joka on pois päivittäisjohtamisesta sekä kehittämisestä, johon suurin osa arvioi käyttävänsä viikoittaisesta työajata vain 1-5 tuntia. Muun työn osuudeksi jää valtaosalla 6-15 tuntia viikossa.

 

Sidosryhmätyöskentelyn arvioidaan toimivan hyvin, joskin seutukunnallisia linjauksia voisi lisätä. Pedagoginen johtajuus koetaan erittäin tärkeäksi ja sitä toteutetaan olemalla läsnä ja antamalla ohjeita, kaikilta osin tälle ei kutenkaan jää riittävästi aikaa.

 

Edellisen kerran johtajuutta on arvioitu lukuvuoden 2016-2017 aikana, verrattaessa arviointeja toisiinsa voidaan todeta niiden tulosten olevan samansuuntaisia: toimintasuunnitelmat ja strategia tunnetaan, mutta tavoitteita ei kaikilta osin pystytä toteuttamaan. Kehitysmyönteisyydestä, kannustuksesta sekä vuorovaikutteisuudesta huolimatta tukea tulisi lisätä. Hallinto ja johtaminen vie runsaasti aikaa, ei kyetä riittävästi olemaan läsnä yksiköiden arjessa.

 

Opetuksen ja opetusjärjestelyiden arvioinnin kohderyhmänä oli opetushenkilöstö, vastauksia saatiin 72 kappaletta. Vastausten perusteella opetusryhmät ja ohjaus voidaan toteuttaa opetussuunnitelman mukaisesti ja oppilaiden erilaiset tarpeet huomioiden. Määrärahoja on ositettu vastausten perusteella riittävästi erityiseen tukeen, yhdysluokkaopetukseen ja eri kulttuuri- ja kielitaustaisten oppilaiden opetukseen. Myös määrärahojen ja työturvallisuuden osalta voidaan todeta tilanteen olevan hyvä. Valmistavaan opetukseen pääsy on Kankaanpäässä vastaustenkin perusteella todettu erinomaiseksi. Opetusryhmien koko on osittain sopiva (56 % vastauksista) ja sopiva (37 % vastauksista). Ryhmäkokojen suurentamiseen ei opetushenkilöstöllä kuitenkaan löydy halukkuutta. Koulujen kehittämiseen katsotaan päästävän jossain määrin mukaan ja opetukselle asetetut tavoitteet saavutetaan annetuilla resursseilla usein.

 

Lukuvuonna 2016-2017 tehdyssä edellisessä kyselyssä opetusryhmien muodostamiseen, niiden kokoon ja resursointiin oltiin suhteellisen tyytyväisiä. Opetuksen määrärahojen riittävyyttä koulujen erilaisiin tarpeisiin pidetiin alimitoitettuina myös opetushenkilökunnan mahdollisuus oman koulunsa kehittämiseen jäi puutteelliseksi. Näiden osalta voidaan katsoa tapahtuneen selkeää parannusta aikaisempaan.

 

Aamu- ja iltapäivätoiminnan arvioinnin kohderyhmänä olivat henkilökunta ja huoltajat, vastauksia saatiin yhteensä 25. Vastausten perusteella toimintaa on tarjolla riittävästi ja henkilökunta on ammattitaitoista ja vastaa toimintaryhmien tarpeita. Tiloja ja välineitä pidetään vastauksissa pääosin tarkoituksenmukaisina, toimintaympäristöä puolestaan turvallisena ja viihtyisänä. Toiminnan sisältö on monipuolista ja lapsen kasvua ja kehitystä tukevaa, mutta sen kehittämisessä sekä henkilökunta että huoltajat toivovat voivansa olla hieman enemmän mukana. Erityisesti toiminnan suunnittelu ja kehittäminen yhteistyössä koulun kanssa korostuu vastauksissa. Erityistä tukea sekä eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapset huomioidaan toiminnassa. Huoltajille tiedottamisen osalta vastauksissa on selvää hajontaa, tämä ilmenee myös sanallissa vastauksissa. Toiminta järjestetään riittävästi, se on turvallista ja huomioi paikalliset tarpeet ja olosuhteet.

 

Lukuvuoden 2016-2017 kysely oli kohdistettu huoltajille. Sen perustella Kankaanpään kaupungin järjestämään koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaan oltiin tyytyväisiä. Kehitettävää löytyi tuolloin arvioinnissa sekä yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa.

 

Esittelijä Sivistysjohtaja Kiviniemi Heikki

 

Päätösehdotus Sivistyslautakunta merkitsee tiedoksi laatukorttien johtaminen, opetus- ja opetusjärjestelyt sekä perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminta -tulokset.

 

Päätös Ehdotus hyväksyttiin.

 

 

Täytäntöönpano Kasvatus ja opetus yksiköt

 

Lisätietoja antaa Rehtori Mari Fabig 044 577 5280

 Sivistysjohtaja Heikki Kiviniemi 044 577 2441