RSS-linkki
Kokousasiat:https://djulkaisu.kankaanpaa.fi:443/D10_Kankaanpaa/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://djulkaisu.kankaanpaa.fi:443/D10_Kankaanpaa/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Ympäristö- ja terveyslautakunta
Pöytäkirja 06.06.2024/Pykälä 23
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Ympäristölupa, voimalaitostuhkien ja leijupetihiekkojen hyödyntäminen terminaalikentän rakentamisessa, Syrjämäki ja Kivimäki, Honkajoki
Ympltk 06.06.2024 § 23
1750/11.01.00/2024
Valmistelija Heini Komppa
Hakijat
Jussi Syrjämäki ja Mikko Kivimäki
-------------
-----------------
Luvan hakemisen peruste
Ympäristönsuojelulain (527/214) 27 §:n 1 momentti, liitteen 1 taulukko 2,
kohdan 13 f mukaan jätelain soveltamisalaan kuuluvan jätteen käsittelyyn,
joka on ammattimaista tai laitosmaista tulee olla ympäristölupa.
Ympäristölupa on tarpeen, koska terminaalikentän rakenteissa hyödynnettävä tuhka ei täytä kaikilta osin eräiden jätteiden hyödyntämisestä maarakentamisessa annetun valtioneuvostonasetuksen 843/2017 eli ns. MARA-asetuksen laatuvaatimuksia.
Lupaviranomainen
Lupaviranomainen on Kankaanpään kaupungin ympäristö- ja terveyslautakunta.
Ympäristönsuojelulaki 34 §:n 2 momentti
Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta 2 §:n 1 momentin kohta 12 f
Hakemuksen vireille tulo
Lupahakemus on tullut vireille Ympäristöpalveluissa 22.2.2024 ja siihen on saapunut lisäselvityksiä 2.3.2024, 19.5.2024 ja 24.5.2024.
Toimintaa koskevat luvat, sopimukset ja alueen kaavoitustilanne
Toiminta on uutta toimintaa jolla ei ole aikaisempia lupia. Hakemuksen mukainen terminaalikentän alue sijoittuu kiinteistölle MÄKI Rn:99-403-4-535, jonka omistaa Kankaanpään kaupunki. Suunniteltu terminaalikenttä sijoittuu Lakkikeitaantien varrelle ja on kyseisen tien eteläpuolella. Idässä suunnittelualue rajautuu läheiselle turvetuotantoalueelle menevään tiehen.
Lähimmillään terminaalikenttä on noin 20 metrin päässä Honkajoen Kirkkokallion teollisuusalueen asemakaavasta, jossa on merkintä E2 (yksityiseen rakennustoimintaan tarkoitettu alue). Satakunnan maakuntakaavassa alueen länsi reunalla on T-merkintä joka osoittaa merkittävät teollisuus- ja varastotoimintojen alueet.
Laitoksen sijaintipaikka ja sen ympäristö
Alueen ympäristössä on teollisuusyrityksiä, metsätiloja sekä turvetuotantoa. Lähimmät asuinrakennukset sijaitsevat 760 metrin päässä alueen luoteispuolella.
Alue ei sijaitse pohjavesialueella eikä alueella ole luonnonsuojelullisia varauksia. Lähin pohjavesialue Honkolanmäki (0209901, I-luokka), sijaitsee noin 1,5 kilometrin päässä alueen luoteispuolella. Luoteispuolella sijaitsee myös lähin Natura 2000- suojelualue, Karvianjoen kosket (FI0200130), noin 2 kilometrin etäisyydellä.
HAKEMUKSEN SISÄLTÖ
Yleiskuvaus toiminnasta
Kivimäki ja Syrjämäki hakevat ympäristölupaa noin 2,5 hehtaarin kokoisen terminaalikentän rakentamiseen Honkajoelle. Kentällä varastoidaan puuta ja haketta sekä myös suoritetaan haketustoimintaa. Toiminnan suunniteltu aloittamisajankohta on kevät 2024 ja arvion mukaan kentän valmistuminen kestää noin 5 vuotta.
Hakemuksen liitteenä olleen pohjarakennesuunnitelman mukaan energiapuun varastointialueen pohjarakenteessa perusmaan, eli silttimoreenin päälle tulee jakavakerros, joka sisältää voimalaitosten tuhkia sekä leijupetihiekkaa. Jakavan kerroksen paksuus on 140 cm ja sen päälle tulee kantavarakenne kalliomurskeesta (0-54 mm). Kantavakerros on 15 cm paksuudeltaan. Alue tullaan valmistamaan osissa. Arvio tuhkan käytöstä rakenteissa on käytettävän tuhkan painosta riippuen 20000-40000 tn. Tuhka tullaan tiivistämään sekä peitetään rakenteessa. Tuhkan peittäminen tulee tapahtumaan vuosittain tai tarvittaessa. Tuhka tullaan päällystämään alueella niiltä osin, missä on Leppäkosken Lämmön tuhkia käytetty ja karttaan tullaan merkitsemään kyseisen tuhkan sijainti.
Pohjarakenteissa käytettävät tuhkat sekä leijupetihiekat ovat peräisin Kurikan Kaukolämmön, Leppäkosken Lämmön sekä Vatajankoski Oy:n toiminnasta.
Leppäkosken Lämpö Oy:n Parkanon tuhkasta tehdyn kaksivaiheisen ravistelutestin haitta-aineiden liuenneiden määrien perusteella kriittisiä hyötykäyttöä rajoittavia aineita ovat tuhkasta liukeneva kromi, molybdeeni, kloridi, sulfaatti ja fluoridi. Liukoisuustestitulosten perusteella tuhkan hyödyntäminen Vna 843/2017 mukaisella ilmoitusmenettelyllä on mahdollista päällystetyissä väylärakenteissa sekä varasto- ja teollisuusrakennuksen pohjarakenteissa.
Kurikan Kaukolämpö Oy:n Ilmajoen pohjatuhkan (jätenimike 10 01 01) maanrakennuskelpoisuuden tutkimustuloksissa näytteen edustaman tuhkan naftaleenin sekä PAH16-yhdisteiden kokonaispitoisuudet alittivat niille valtioneuvoston asetuksessa 843/2017 asetetut raja-arvot. Liukoisuustestissä näytteen edustaman tuhkan molybdeenin pitoisuus ylitti MARA-asetuksessa (VNa 843/2017) asetetut väylä- ja kenttärakentamisen peitettyjen rakenteiden liukoisuusraja-arvot ja liukoisen sulfaatin pitoisuus ylitti kenttärakentamisen peitetyn rakenteen raja-arvon. Tehtyjen tutkimusten osalta näytteen edustama tuhka soveltuu hyötykäytettäväksi maarakentamisessa valtioneuvoston asetuksen 843/2017 mukaisesti ilmoitusmenettelyllä väylä- ja kenttärakentamisessa päällystetyissä rakenteissa, teollisuus- ja varastorakennusten pohjarakentamisessa sekä tuhkamursketeissä.
Vatajankosken Sähkö Oy:n Honkajoen laitoksen pohjatuhkan (jätenimike 10 01 01) näytteen edustaman tuhkan PAH-yhdisteiden kokonaispitoisuus sekä naftaleeni alittivat niille valtioneuvoston asetuksessa 843/2017 asetetut raja-arvot. Kaksivaiheisessa ravistelutestissä näytteen edustaman tuhkan liukoiset pitoisuudet alittivat MARA-asetuksessa (843/2017) kaikille hyötykäyttökohteille asetetut liukoisuusraja-arvot. Tehtyjen tutkimusten osalta näytteen edustama tuhka soveltuu tutkituilta osin hyödynnettäväksi VNa 843/2017 mukaisesti ilmoitusmenettelyllä: väylä- ja kenttärakentamisessa peitetyissä ja päällystetyissä rakenteissa, teollisuus- ja varastorakennusten pohjarakenteissa sekä tuhkamursketeissä.
Vatajankosken Sähkö Oy:n Kankaanpään voimalaitoksen leijupetihiekka (jätenimike 10 01 24) näytteen edustaman jätteen PAH-yhdisteiden kokonaispitoisuus sekä naftaleeni alittivat niille valtioneuvoston asetuksessa 843/2017 asetetut raja-arvot. Kaksivaiheisessa ravistelutestissä näytteen edustaman jätteen liukoiset pitoisuudet alittivat MARA-asetuksessa (843/2017) kaikille hyötykäyttökohteille asetetut liukoisuusraja-arvot. Tehtyjen tutkimusten osalta näytteen edustama jäte soveltuu tutkituilta osin hyötykäytettäväksi VNa 843/2017 mukaisesti ilmoitusmenettelyllä: väylä- ja kenttärakentamisessa peitetyissä ja päällystetyissä rakenteissa, teollisuus- ja varastorakennusten pohjarakenteissa sekä tuhkamursketeissä.
Vedenhankinta ja viemäröinti
Ei ole tarvetta liittyä viemäriverkostoon. Alue muotoillaan siten, että sadevedet päätyvät ympäröiviin ojiin.
Arvio toimintaan liittyvistä ympäristöriskeistä, onnettomuuksien
estämiseksi suunnitelluista toimista sekä toimista häiriötilanteessa
Tuhka saattaa pölytä kuorman purkuvaiheessa vähäisesti mutta sillä ei arvioida olevan vaikutusta ympäristöön. Päästölähteenä voi olla laiterikko, jolloin tehdään turveimeytys.
Melu ja liikenne
Melupäästöjä ja tärinää aiheutuu liikenteestä. Tuhkaa kuljettavat kuormat pyritään toimittamaan kello 6.00- 22.00 välisenä aikana mutta on mahdollista, että joitain kuormia toimitetaan myös muina aikoina.
Syntyvät jätteet
Toiminnassa ei synny jätteitä. Toiminnasta syntyvät ylijäämämaat tullaan hyödyntämään alueen reunavalliksi.
Käyttötarkkailu
Hulevesiä tullaan tarkkailemaan silmämääräisesti. Tuhkien laadusta ja määristä saadaan kirjanpito voimalaitoksilta.
Arvio parhaan käyttökelpoisen tekniikan soveltamisesta
Toiminta on jätteen hyötykäyttöä. Tuhkan käyttö rakenteessa on kiertotalouden edistämistä.
Vakuus
Vakuudeksi esitetään 2 500 euroa.
ASIAN KÄSITTELY JA RATKAISU
Asian vireilläolosta tiedottaminen
Hakemuksen vireillä olosta on tiedotettu kuuluttamalla Kankaanpään ympäristöpalveluiden sähköisellä ilmoitustaululla 12.3.2024-18.4.2024. Kiinteistön rajanaapureille on tiedotettu 12.3.2024 päivätyllä kirjeellä.
Muistutukset ja mielipiteet
Hakemuksen johdosta ei ole annettu muistutuksia tai mielipiteitä.
Lausunnot
Hakemuksesta on pyydetty lausunnot Kankaanpään kaupungilta ja Neon Renewables Finland Oy:lta. Kankaanpään kaupunki ei lausunut asiasta. Terveydensuojeluviranomainen on tutustunut hakemukseen eikä sillä ole huomautettavaa hakemuksesta.
Neoen Renewables Finland Oy 4.4.2024
Neoen Renewables Finland Oy kehittää Lakkikeitaalle aurinkovoimalahanketta, joka sijoittuu suunnitellun energiapuun varastointialueen viereen kiinteistöille 99-403-4-246, 99-403-4-535, 99-403-4-373, 99-403-4-570 ja 99-403-4-497. Aurinkovoimalahankkeella on lainvoimainen suunnittelutarveratkaisu ja hankkeen rakennuslupahakemus on tällä hetkellä kaupungin käsiteltävänä. Toivomme, että aurinkovoimalahanke huomioidaan suunnitellun energiapuun varastointikentän ympäristöluvan ehdoissa siten, ettei aurinkovoimalan toiminnalle aiheudu haittaa. Varastointikentän rakentamisesta ja käytöstä syntyvän pölyn kulkeutuminen aurinkovoimalan alueelle tulisi mahdollisuuksien mukaan estää. Lisäksi toivomme, että meidät pidetään tietoisena hankkeen etenemisestä ja mahdollisista aurinkovoimalahankkeeseen vaikuttavista toimista alueella.
Hakijan vastine Neoen lausuntoon:
Tulemme jättämään suojavyöhykkeen lakkikeitaan puoleiselle rajalle sekä Santaskyläntien puoleiselle rajalle. Pyrimme suorittamaan haketustoimintaa mahdollisimman vähän tuulen käydessä lakkikeitaan suuntaan. Suojavyöhykkeen lakkikeitaan puoleiselle rajalle tulemme myös kaivamaan rajaojan.
Valmistelijan esitys
Kankaanpään kaupungin ympäristö- ja terveyslautakunta myöntää Mikko Kivimäelle ja Jussi Syrjämäelle ympäristöluvan voimalaitosten tuhkien ja leijupetihiekkojen käyttämiseen energiapuun varastointi- ja käsittelyalueen pohjarakenteissa Kankaanpäässä Honkajoen Kirkkokallion teollisuusalueella kiinteistöllä Rn:o 99-403-4-535 hakemuksen mukaisesti ja annettuja lupamääräyksiä noudattaen.
Hakemuksen mukainen energiapuun käsittely hakemuksessa esitetyssä paikassa ei ole ympäristöluvanvaraista.
Yleiset määräykset
1. | Kiinteistölle 99-403-4-535 rakennettavan energiapuun varastointialueen pohjarakenteissa voidaan käyttää Leppäkosken Lämpö Oy:n Parkanon voimalaitoksen, Vatajankosken Sähkö Oy:n Honkajoen voimalaitoksen ja Kurikan Kaukolämmön Ilmajoen voimalaitoksen pohjatuhkaa (jätenimike 10 01 01) sekä Vatajankosken Sähkö Oy:n leijupetihiekkaa (jätenimike 10 01 24) yhteensä enintään 40 000 tonnia 5 vuoden aikana.
|
2. | Käytettävän tuhkan ja leijupetihiekan haitta-ainepitoisuudet ja liukoisuudet voivat olla enintään Vna 843/2017 liitteessä 2 peitetylle kenttärakenteelle esitettyjen raja-arvojen mukaiset. Tuhkan molybdeenin liukoinen enimmäispitoisuus voi olla 1,8 mg/kg ja tuhkan sulfaatin liukoinen enimmäispitoisuus 1900 mg/kg peitetyssä kenttärakenteessa. Alueet, joissa käytetään pohjarakenteissa, Leppäkosken Lämpö Oy:n tuhkaa, tulee päällystää. Päällystetyillä alueilla tuhkan liukoisen sulfaatin enimmäispitoisuus voi olla 12 000 mg/kg.
Luvansaaja on velvollinen huolehtimaan, että tuhkien sekä leijupetihiekan laatu on tutkittu asetuksen 843/2017 mukaisesti. Jätteen luovuttajalla tulee olla asetuksen mukainen laadunvarmistusjärjestelmä, jonka mukaan jätteen laatua seurataan.
|
3. | Rakentamisessa noudatetaan hakemuksessa esitettyä poikkileikkaussuunnitelmaa. Tuhka ja leijupetihiekka ei missään olosuhteissa saa olla kosketuksissa pohjaveteen. Paikalle toimitettava tuhka sekä leijupetihiekka tulee hyödyntää mahdollisimman pian rakenteisiin. Päällystettävät alueet on päällystettävä mahdollisimman pian asfaltilla, jonka tyhjätila on enintään 5 % tai sitä tiiviimmällä materiaalilla, jolla saavutetaan vastaava suojausteho.
|
4. | Terminaalikentän itä- ja etelänpuoleisille rajoille tulee jättää vähintään 10 m leveä puustoinen suojavyöhyke. Tuhkia sekä leijupetihiekkoja käsiteltäessä on pidettävä huoli, että ne eivät pääse leviämään ympäristöön tuulten tai sadevesien mukana. Mikäli tuhkia tai leijupetihiekkaa uhkaa merkittävästi levitä ympäristöön, tulee toiminta keskeyttää ja ryhtyä tarvittaviin suojaustoimenpiteisiin leviämisen estämiseksi esimerkiksi kastelemalla tai peittämällä. Tuhkat ja leijupetihiekat tulee kuljettaa alueelle joko peitettyinä tai säiliöissä pölyämisen estämiseksi. Tuhkien ja leijupetihiekkojen kuljetuksissa on käytettävä yrityksiä, joilla on ELY-keskuksen päätös jätehuoltorekisteriin merkitsemisestä.
|
Melu
5. | Toiminnan aikana syntyvä melu ei saa ylittää lähimpien asuinrakennusten pihamaa-alueella melun A-painotetun ekvivalenttitason (LAeq) päivä ohjearvoa (klo 7-22) 55 dB eikä yöaikaan (klo 22-7) ohjearvoa 50 dB. Tarvittaessa ympäristönsuojeluviranomainen voi vaatia toiminnanharjoittajaa teettämään melumittaukset erikseen sovittavalla tavalla. Mikäli raja-arvot ylittyvät, on ryhdyttävä tarvittaviin toimenpiteisiin melun leviämisen estämiseksi.
|
Paras käyttökelpoinen tekniikka
6. | Toiminnanharjoittajan tulee olla selvillä toimialansa parhaan käyttökelpoisen tekniikan kehittymisestä. Uutta käyttökelpoista tekniikkaa on otettava soveltuvin osin käyttöön, mikäli se vähentää ympäristönpilaantumisen vaaraa ja on kohtuullisin kustannuksin toteutettavissa hakemuksen mukaisessa toiminnassa.
|
Vastuuhenkilö
7. | Alueen käyttöä, jälkihoitoa ja tarkkailua varten on nimettävä vastaava hoitaja, jonka nimi ja yhteystiedot on toimitettava Kankaanpään kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle.
|
Kirjanpito ja raportointi
8. | Hyötykäyttöön tulevan tuhkan sekä leijupetihiekan laaduista ja määrästä on pidettävä kirjaa. Toiminnanharjoittajan tulee toimittaa vuosiraportti Kankaanpään kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle helmikuun loppuun mennessä. Raportista tulee ilmetä seuraavat tiedot: - Käytetty tuhkien ja leijupetihiekan määrä - Käytetyn tuhkan ja leijupetihiekan laatu (jätenimike ja kuvaus jätelajista) - Leppäkosken Lämpö Oy:n tuhkan sijaintitieto kartalla - Tuhkan ja leijupetihiekan edellisen haltijan ja kuljettajan tunnistetiedot - Tuhkan ja leijupetihiekan käsittelytapa - Työn eteneminen
|
9. | Toiminnanharjoittajan tulee ylläpitää jätelain 120 §:n mukaista jätteiden käsittelyn seuranta- ja tarkkailusuunnitelmaa. Seuranta- ja tarkkailusuunnitelma tulee toimittaa Kankaanpään kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle 30.9.2024 mennessä.
|
10. | Tuhkan ja leijupetihiekan hyödyntämisen aloittamisesta sekä terminaalikentän valmistumisesta tulee ilmoittaa Kankaanpään kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle.
|
Häiriö- ja poikkeukselliset tilanteet
11. | Vahinko- ja onnettomuustilanteessa maahan päässeet vaaralliset kemikaalit on kerättävä välittömästi talteen. Poikkeuksellisista päästöistä, vahingoista ja onnettomuuksista on ilmoitettava Kankaanpään kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle.
|
Toiminnan muuttaminen tai lopettaminen
12. | Toiminnan olennaisista muutoksista ja pitkäaikaisesta keskeyttämisestä on ilmoitettava valvontaviranomaiselle.
|
Vakuus
13. | Toiminnanharjoittajan tulee asettaa valvontaviranomaiselle (Kankaanpään kaupungin ympäristö- ja terveyslautakunta) 2 500 euron suuruinen vakuus asianmukaisen jätehuollon varmistamiseksi toiminnan loppuessa kyseisessä toimipisteessä. Vakuudeksi hyväksytään ammattimaisen rahoituslaitoksen takaus, vakuutus tai pantattu talletus. |
Lupaharkinnan perusteet
Kun toimintaa harjoitetaan tässä päätöksessä esitetyllä tavalla ja noudatetaan annettuja määräyksiä, toiminta täyttää ympäristönsuojelulain ja jätelain sekä niiden nojalla annettujen säännösten vaatimukset sekä ne vaatimukset, jotka ovat luonnonsuojelulaissa ja sen nojalla säädetty.
Hakemuksen mukaiseen toimintaan ei voida soveltaa Valtioneuvoston asetuksen 843/2017 (Valtioneuvoston asetus eräiden jätteiden hyödyntämisestä maarakentamisessa) mukaista ilmoitusmenettelyä, koska hyödynnettävän jätteen sulfaatin ja molybdeenin pitoisuudet ylittävät asetuksessa annetut raja-arvot.
Luvan myöntämisen edellytykset
Toimittaessa tämän päätöksen mukaisesti hakemuksen mukaisesta toiminnasta ei aiheudu terveyshaittaa, merkittävää muuta ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, maaperän tai pohjaveden pilaantumista, erityistä luonnonolosuhteiden huonontumista taikka vedenhankinnan tai yleiseltä kannalta tärkeän muun käyttömahdollisuuden vaarantumista toiminnan vaikutusalueella eikä naapuruussuhteista annetussa laissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta naapureille (YSL 49 §). Toiminta ei sijoitu asemakaavan tai muiden sijoitusmääräysten vastaisesti ja toiminnanharjoittajalla voidaan katsoa olevan riittävä asiantuntemus.
Jätelain 8 §:ssä esitetyn etusijajärjestyksen mukaan jätteet on valmisteltava uudelleenkäyttöä varten tai toissijaisesti kierrätettävä ja mikäli kierrätys ei ole mahdollista, jätteen haltijan on hyödynnettävä jäte muulla tavoin. Jätelain mukainen etusijajärjestys puoltaa hakemuksessa esitettyä jätteiden hyödyntämistä neitseellisten raaka-aineiden korvaajana kentän rakenteessa.
Määräysten perustelut
Määräyksissä on yksilöity hyötykäytettävät tuhkat sekä leijupetihiekat, niiden laatu sekä määrät toiminnan ympäristövaikutusten hallitsemiseksi. Hakemuksen mukaan molybdeeni ja sulfaatti ylittivät valtioneuvoston asetuksen 843/2017 peitetyn rakenteen raja-arvon, mutta alittivat päällystetyn rakenteen raja-arvot muutoin paitsi Leppäkosken Lämpö Oy:n tuhkien osalta. Määräys Leppäkosken Lämmön tuhkarakenteen päällystämisestä on tarpeen ympäristön pilaantumisen estämiseksi. Voimalaitostuhkien laatu voi vaihdella, joten toiminnanharjoittajan tulee olla selvillä rakentamisessa käyttämiensä tuhkien laadusta (lupamääräys 1 - 2).
Hakemuksen liitteenä ollut poikkileikkaussuunnitelma on valtioneuvoston asetuksen 843/2017 mukainen. Energiapuun varastointikentän rakenteet tulee toteuttaa siten, ettei ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheudu. Tämä koskee erityisesti pinta- ja pohjaveden pilaantumisen ehkäisyä ennakolta. Tiiviillä pintarakenteella vähennetään merkittävästi suotoveden
muodostumista sekä mahdollistaa sen hallitun keräilyn (lupamääräys 3).
Pölyämisen ehkäisyä koskevalla määräyksellä varmistetaan, ettei toiminnasta aiheudu kohtuutonta haittaa lähialueen kiinteistöjen käytölle. Jätelain mukaan ammattimaisella jätteenkuljettajalla tulee olla hyväksyntä jätehuoltorekisteriin (lupamääräys 4).
Toiminnasta aiheutuva melutaso on rajoitettu valtioneuvoston päätöksen (993/1992) mukaisesti (lupamääräys 5).
Ympäristösuojelulain mukaan ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavassa toiminnassa on periaatteena, että haitalliset ympäristövaikutukset ehkäistään ennakolta ja käytetään parasta käyttökelpoista tekniikkaa. Lisäksi toiminnanharjoittajan on oltava riittävästi selvillä toimintansa ympäristövaikutuksista, ympäristöriskeistä ja haitallisten vaikutusten vähentämismahdollisuuksista (lupamääräys 6).
Hyödyntämispaikan vastaavan hoitajan nimeäminen perustuu jätelainsäädännön vaatimukseen (141 §). Vastuuhenkilön on oltava valvontaviranomaisten tiedossa (lupamääräys 7).
Tarkkailua, raportointia ja kirjanpitoa koskeva määräys on annettu valvontaviranomaisen tiedonsaannin ja valvonnan järjestämiseksi (lupamääräys 8).
Jätelain (120§) mukaan ympäristöluvanvaraisen jätteen käsittelytoiminnan harjoittajan on esitettävä lupaviranomaiselle suunnitelma jätteen käsittelyn seurannan ja tarkkailun järjestämisestä (lupamääräys 9).
Ilmoituksilla varmistetaan tiedonkulku lupaviranomaiselle toiminnassa tapahtuvista muutoksista (lupamääräys 10).
Vahinko- ja onnettomuustilanteista tiedottaminen on tarpeen valvonnan toteuttamiseksi ja häiriötilanteista mahdollisesti aiheutuvien haittojen minimoimiseksi. Häiriötilanteisiin ja muihin poikkeuksellisiin tilanteisiin on tarpeen varautua ennalta, mahdollisten ennakoimattomien päästöjen hallitsemiseksi ja ympäristökuormituksen minimoimiseksi. Onnettomuus- ja poikkeavien tilanteiden kirjaaminen ja raportointi sekä niiden syiden selvittäminen parantavat varautumista vastaaviin tilanteisiin (lupamääräys 11).
Ympäristöluvan haltija on ympäristönsuojelulain mukaan viipymättä ilmoitettava valvontaviranomaiselle toiminnan pysyvästä tai pitkäaikaisesta keskeyttämisestä sekä toiminnan valvonnan kannalta olennaisista muutoksista. Ympäristöluvassa on annettava ympäristönsuojelulain mukaan tarpeelliset määräykset toiminnan lopettamisen jälkeisistä
toimista (lupamääräys 12).
Ympäristönsuojelulain 59 §:n mukaan jätteen käsittelytoiminnan
harjoittajan on asetettava vakuus asianmukaisen jätehuollon, seurannan,
tarkkailun ja toiminnan lopettamisessa tai sen jälkeen tarvittavien toimien
varmistamiseksi (lupamääräys 13).
Luvan voimassaolo
Tämä päätös on voimassa 31.12.2029 asti. Toiminnan olennaiseen laajentamiseen tai muuttamiseen on oltava ympäristölupa.
Lupaa ankaramman asetuksen noudattaminen
Jos asetuksella annetaan tämän päätöksen määräyksiä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta luvan estämättä noudatettava.
Päätöksen täytäntöönpano
Päätös on täytäntöönpanokelpoinen sen saatua lainvoiman.
Sovelletut säännökset
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 6-8,16, 17,27, 34, 48-49, 52, 58, 59, 62, 66, 83, 85, 87, 170, 172, 190-191, 198 ja 205 §
Valtion asetus ympäristönsuojelusta (713/2014) 2 ja 11-15 §
Jätelaki (646/2011) 8, 12, 13, 94, 118, 120 ja 141 §
Valtioneuvoston asetus jätteistä (978/2021) 4, 36 §, liite 3
Valtioneuvoston asetus eräiden jätteiden hyödyntämisestä maarakentamisessa (843/2017) 3 §, liitteet 1-3
Laki eräistä naapuruussuhteista (26/1920) 17 §
Valtioneuvoston päätös melutason ohjearvoista (993/1992) 2 §
Kankaanpään kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa, 30.5.2023 § 18
Käsittelymaksu ja sen määräytyminen
Ympäristöluvan käsittelystä peritään 1150 euroa. Kankaanpään kaupungin
ympäristönsuojeluviranomaisen taksan 30.5.2023, 18 §:n maksutaulukon kohdan 12 b) mukaan pilaantumattoman maa-ainesjätteen, betoni-, tiili- tai asfalttijätteen tai muun pysyvän jätteen muu kuin kaatopaikkakäsittelyn hinta on 1150 euroa.
Lupapäätöksestä tiedottaminen
Päätös | Jussi Syrjämäki ja Mikko Kivimäki ------------- -----------------
|
Jäljennös päätöksestä | Varsinais-Suomen elinkeino-, ympäristö- ja liikennekeskus Kankaanpään kaupunki
|
Ilmoitus päätöksestä | Päätöksestä ilmoitetaan niille, joille on ilmoitettu hakemuksen vireille tulosta
|
Tieto päätöksestä | Kankaanpään kaupungin sähköisellä ilmoitustaululla. |
Muutoksenhaku
Tähän päätökseen haetaan muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta valittamalla. Valitusoikeus tähän päätökseen on:
- sillä, jonka oikeutta tai etua asia saattaa koskea
- rekisteröidyllä yhdistyksellä tai säätiöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
- toiminnan sijaintikunnalla ja muulla kunnalla, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät,
- elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksella
- muulla asiassa yleistä etua valvovat viranomaisella.
Esittelijä Terveysvalvonnan johtaja Laura Juhantalo
Päätösehdotus Kankaanpään kaupungin ympäristö- ja terveyslautakunta myöntää Kivimäelle ja Syrjämäelle ympäristöluvan voimalaitostuhkien ja leijupetihiekkojen hyödyntämiseen energiapuun varastointikentän rakentamisessa Kankaanpään Honkajoelle kiinteistölle Rn:o 99-403-4-535 valmistelijan esityksen mukaisesti.
Päätös Hyväksyttiin päätösehdotus
Lisätietoja antaa Ympäristötarkastaja Heini Komppa, heini.komppa@kankaanpaa.fi,
puh. 0445773332
|
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |