Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kankaanpään kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://djulkaisu.kankaanpaa.fi:443/D10_Kankaanpaa/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://djulkaisu.kankaanpaa.fi:443/D10_Kankaanpaa/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 04.11.2024/Pykälä 326


Verotuloarvio 2025

 

Tuloveroprosentti ja kiinteistöveroprosentit vuodeksi 2025

 

KHALL 04.11.2024 § 326  

2150/02.03.01/2024  

 

 

Valmistelija Ari Virolainen

 

Kuntalain 111 §:n mukaan viimeistään talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on päätettävä kunnan tuloveroprosentista, kiinteistövero-prosenteista sekä muiden verojen perusteista. Verohallinnon ilmoituksen mukaan kuntien tulee ilmoittaa vuoden 2025 tulovero- ja kiinteistöveroprosenttinsa Verohallinnolle viimeistään marraskuun 18. päivänä 2024.

 

Tuloveroprosentti vuonna 2024 on Kankaanpäässä 9,10. Vuodeksi 2025 tulee tuloveroprosentti ilmoittaa kymmenyksen tarkkuudella. Yhden tuloveroprosentin vuosituotto on Kankaanpäässä reilu 2 miljoonaa euroa.

 

Verotuloennuste vuosiksi 2025-2027 perustuu Kuntaliiton syyskuussa 2024 tuottamaan kuntakohtaiseen verotuloennustekehikkoon, johon on tehty tiedossa olleita muutoksia. Kiinteistöveron osalta liitteessä on kiinteistöverojen arvioitu euromääräinen tuotto ja jakaumat lajeittain 2025.

 

KuntaL 110 §:n mukaan:

 

"Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraa-vaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

 

Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talous-arviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

 

Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Taloussuunnitelman tasapainossa voidaan ottaa huomioon talousarvion laadintavuoden taseeseen kertyväksi arvioitu ylijäämä. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Tässä määräajassa tulee kattaa myös talousarvion laadintavuonna tai sen jälkeen kertynyt alijäämä. Kuntarakennelaissa tarkoitetun uuden kunnan alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa kuntajaon muutoksen voimaantulosta. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan.

 

Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio voidaan ottaa brutto- tai nettomääräisenä. Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa.

 

Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota."

 

Kuntalain 110 §:n mukaisesti kunnan taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Taloussuunnitelman tasapainossa voidaan ottaa huomioon talousarvion laadintavuoden taseeseen kertyväksi arvioitu ylijäämä. Kankaanpään kaupungin tilinpäätös 2023 on 4,9 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Kertynyttä ylijäämää on taseessa 10,4 miljoonaa euroa.

 

Kuluvalla taloussuunnitelmakaudella 2024-26 talous kääntyy merkittävästi alijäämäiseksi ja kehitys jatkuu saman tyyppisenä myös tulevalla taloussuunnitelmakaudella. Vuosien 2024-26 aikana alijäämää arvioitiin talousarviossa 2024 kerääntyvän noin kuusi miljoonaa euroa. Vuoden 2024 talousarvio on syyskuun lopun toteuman perusteella toteumassa ennakoitua huonompana.

 

Kaupunginvaltuusto on 30.9.2024 hyväksynyt talouden tasapainotusohjelman. Hyväksytty tasapainotusohjelma ei sisältänyt veronkorotuksia. Tasapainotusohjelman vaikutus tulevalle kolmelle on yhteensä reilu kuusi miljoonaa euroa.

 

Kaupunginhallitus on 23.9.2024 § 289 antanut lautakunnille ja toimielimille vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2026-2027 taloussuunnitelman laadintaohjeen. Laadintaohjeen mukaan tilikauden 2025 tulos oli noin -1,7 miljoonaa euroa. Lautakuntien talousarvioehdotusten mukaisesti toteutuessaan talousarvio on muotoutumassa reilu kaksi miljoonaa euroa alijäämäiseksi. Tasapainotusohjelmasta huolimatta taloussuunnitelma olisi myös jatkossa vuosittain noin 2 miljoonaa euroa alijäämäinen, mikä vastaa yhden veroprosentin tuottoa.

 

Paine veroprosentin korotukseen on kasvanut merkittävästi. Keskimääräinen kunnallisveroprosentti on koko maassa 2024 vuonna 7,51. Vuonna 2025 se tulee olemaan korkeampi, koska usea kunta tulee nostamaan verotustaan. Kankaanpään tuloveroprosentti on 9,1. Ilman valtuuston hyväksymän talouden tasapainotusohjelman onnistunutta toteumista on veroprosentin korotus tulevina vuosina välttämätön. Onnistuneiden tasapainotustenkin jälkeen veroilla on korotuspainetta, ellei tulopohjaan tule merkittäviä muutoksia esim. vihreän siirtymän hankkeiden tai valtionosuusuudistuksen kautta. Suunnitteluvuosiin kohdistuu lisäksi sote-kiinteistöjen yhtiöittämisen vaikutukset, jotka ovat negatiivisia talouden tasapainolle.

 

Kiinteistö- ja tuloveroon ei kuitenkaan edellisestä huolimatta vuodelle 2025 esitetä muutoksia. Kaupunginhallituksen päätöksen 23.9.2024 mukaisestitaloussuunnitelmakauden verojen taso on arvioitava kokonaisuutena, kun uudet kuntakohtaiset valtionosuusuudistuksen laskelmat ovat tiedossa ja tasapainotustoimista on tehty päätökset. Ilman onnistuneita tasapainotustoimia verotukseen kohdistuu jatkossa merkittävää korotuspaineita. Valtiovarainministeriö tiedotti 22.10.2024, että valtionosuusuudistuksen voimaantulo siirtyy vuoteen 2027 eli suunnitelmakauden viimeiselle vuodelle.

 

Kiinteistövero

 

Kiinteistövero on maan ja rakennusten arvoon perustuva vero, jonka kiinteistön omistaja maksaa kiinteistön sijaintikunnalle. Kiinteistöverolain 11 §:n mukaan kunnanvaltuusto määrää kunnan kiinteistöveroprosenttien suuruuden laissa säädettyjen vaihteluvälien rajoissa vuosittain etukäteen samalla, kun se vahvistaa varainhoitovuoden tuloveroprosentin.

 

Poiketen siitä, mitä 11 §:ssä kiinteistöveroprosentin alarajasta säädetään, kunnanvaltuusto voi määrätä tuloverolain 22 §:ssä tarkoitetun yleishyödyllisen yhteisön omistaman rakennuksen ja sen maapohjan kiinteistöveroprosentin edellä säädettyä alhaisemmaksi, jos kiinteistöllä sijaitseva rakennus on pääasiallisesti yleisessä tai yleishyödyllisessä käytössä. Tässä pykälässä tarkoitetun kiinteistön kiinteistöveroprosentiksi voidaan määrätä myös 0 %. Kankaanpään kaupunki ei ole hyväksynyt erillistä prosenttia edellä mainituille rakennuksille, vaan niihin on sovellettu yleistä kiinteistöveroprosenttia.

 

Rakentamattoman rakennuspaikan osalta kunnat voivat määrätä rakentamattoman rakennuspaikan veroprosentin. Mikäli se määrätään, sen on oltava vähintään 2,00 ja enintään 6,00 prosenttia. Kankaanpäässä veroa on peritty ja sen suuruus on viime vuosina ollut 4,00 %.

 

Kunta voi myös määrätä kiinteistöverolain 14 §:n 1 momentin nojalla 2 momentissa säädetyllä tavalla 10 megavolttiampeerin tehorajan ylittävään voimalaitokseen sekä ydinpolttoaineen loppusijoituslaitokseen kuuluviin rakennuksiin ja rakennelmiin sovellettavan erillisen veroprosentin, joka on enintään 3,10. Kankaanpään käyttämä prosentti on 3,10.

 

Kankaanpään veroprosentit vuonna 2024 (kiinteistöverolain mukaiset rajat vuodelle 2025 suluissa):

 

- tuloveroprosentti 9,10

 

- kiinteistöveroprosentit

 - yleinen 1,20 (0,93-2,00)

 - maapohja 1,30 (1,30-2,00)

 - vakituinen asuinrakennus 0,45 (0,41-1,00)

 - muu asuinrakennus 1,05 (0,93-2,00)

- rakentamaton rakennuspaikka 4,00 (2,00-6,00 %, kun määritetään)

 - voimalaitos 3,10 (enintään 3,10 %).

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Mika Hatanpää

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää esittää, että veroprosentit vuonna 2025 ovat seuraavat (kiinteistöverolain mukaiset rajat vuodelle 2025 suluissa):

- tuloveroprosentti 9,10

- kiinteistöveroprosentit
 - yleinen 1,20 (0,93-2,00), (sovelletaan myös yleishyödyllisen
 käytön osalta)
 - maapohja 1,30 (sovelletaan myös yleishyödyllisen käytön
 osalta)
 - vakituinen asuinrakennus 0,45 (0,41-1,00)
 - muu asuinrakennus 1,05 (0,93-2,00)
 - rakentamaton rakennuspaikka 4,00 (2,00-6,00 %)
 - voimalaitos 3,10 (enintään 3,10 %).

 

Päätös Ehdotus hyväksyttiin.

 

 

Täytäntöönpano Kaupunginvaltuusto

 

Lisätietoja antaa Kaupunginjohtaja Mika Hatanpää, 044 577 2210

 Talousjohtaja Ari Virolainen, 044 577 2241