Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kankaanpään kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://djulkaisu.kankaanpaa.fi:443/D10_Kankaanpaa/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://djulkaisu.kankaanpaa.fi:443/D10_Kankaanpaa/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Sivistyslautakunta
Pöytäkirja 08.04.2025/Pykälä 34


 

Oppimisen tuki uudistuu esi- ja perusopetuksessa sekä lukiokoulutuksessa

 

SIVL 08.04.2025 § 34  

311/12.00.02/2022  

 

 

Valmistelija Fabig Mari

 

Pääministeri Orpon hallitusohjelman linjausten mukaisesti hallitus on uudistanut esi- ja perusopetuksen oppimisen tukea koskevan lainsäädännön. Laki perusopetuslain muuttamisesta (1090/2024) on hyväksytty 30.12.2024. Lähtökohtana on varmistaa oppilaalle hänen tarvitsemansa konkreettiset tukitoimet sekä kouluille riittävät resurssit tuen toteuttamiseen. Laki lukiolain muuttamisesta (201/2024) on hyväksytty 19.12.2024. Lukiossa oppimisen tuki ja erityisopetus vahvistuvat ja lukiolaiset saavat oikeuden tukiopetukseen. Molemmat lait tulevat voimaan 1.8.2025. Perusopetuslakiin sisältyy siirtymäsäännös, joka koskee lain voimaantulohetkellä tehostettua tai erityistä tukea tarvitsevia oppilaita.

 

Opetushallitus on antanut uudistusta vastaavat opetussuunnitelman perusteet apip-toiminnalle, esi- ja perusopetukselle 13.2.2025 ja lukiokoulutukselle 20.3.2025. Esi- ja perusopetuksessa oppimisen tuen rakenteet uudistuvat kokonaan, kun kolmiportainen tuki poistuu ja tilalle tulee ryhmä- ja oppilaskohtainen tuki. Uudistuksen tavoitteena on parantaa oppilaiden mahdollisuuksia saada nykyistä aikaisemmin ja tehokkaammin oppimisen ja koulunkäynnin tukea silloin, kun oppilaalla on vaikeuksia suoriutua opinnoistaan tai osallistua opetukseen. Tarkoitus on, että oppilas saa jatkossa tukea oppimiseensa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja matalalla kynnyksellä.  

 

Ensisijaiset tukimuodot, joihin kaikilla oppilailla on oikeus, ovat ryhmäkohtaisia. Näihin sisältyy yleinen tukiopetus, opetuskielen tukiopetus sekä erityisopettajan antama opetus. Mikäli ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät ole riittäviä, oppilas saa oppilaskohtaisia tukitoimia, jotka ovat säännöllisiä ja perustuvat yksilöllisiin tuen tarpeisiin. Näihin sisältyy sekä osittain pienryhmässä, että tarvittaessa kokonaan erityisluokassa toteutettava opetus sekä oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut.

 

Virkarehtorien, varhaiskasvatuspäällikön ja sivistysjohtajan muodostama koulutustiimi on seurannut uudistuksen valmistelua jo vuoden 2024 aikana ja sivistysjohtaja on helmikuussa 2025 nimennyt työryhmän valmistelemaan opetussuunnitelman paikallisia tarkennuksia. Opetussuunnitelmatyöryhmä on käynnistänyt myös oppilaiden ja huoltajien kuulemisen, jonka tavoitteena on selvittää kokemukset oppimisen tuen vaikuttavuudesta.

 

Opetushallitus valmistelee edelleen tukimateriaalia ja esimerkiksi oppilaskohtaisen tuen mallilomakkeiden on arvioitu valmistuvan toukokuussa 2025. Opetussuunnitelman paikalliset tarkennukset valmistellaan kevään 2025 aikana siten, että sivistyslautakunta voi käsitellä ne viimeistään elokuun kokouksessa.

 

Esittelijä Sivistysjohtaja Kiviniemi Heikki

 

Päätösehdotus Sivistyslautakunta merkitsee 1.8.2025 voimaan tulevat muutokset tiedoksi.

 

Päätös Ehdotus hyväksyttiin.

 

 

 

Lisätietoja antaa Rehtori Mari Fabig puh. 044 577 5280