RSS-linkki
Kokousasiat:https://djulkaisu.kankaanpaa.fi:443/D10_Kankaanpaa/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://djulkaisu.kankaanpaa.fi:443/D10_Kankaanpaa/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Sivistyslautakunta
Esityslista 20.05.2025/Asianro 47
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() |
Lukuvuoden 2024-2025 arviointisuunnitelma
SIVL 10.09.2024 § 92
Valmistelija
Sivistyslautakunta on kokouksessaan 15.5.2024 § 51 merkinnyt tiedoksi lukuvuoden 2023-2024 arvioinnin tulokset.
Seuraavana arvioinnin kohteena lukuvuonna 2024-2025 ovat laatukortit a) Opetussuunnitelman toteuttaminen b) Oppimisen, kasvun ja hyvinvoinnin tuki.
Koulutustiimi on päättänyt suorittaa arvioinnit seuraavasti: Opetussuunnitelman toteuttaminen arvioidaan koulutustiimissä kevään 2025 aikana. Oppimisen, kasvun ja hyvinvoinnin tuki arvioidaan helmikuussa 2025 toteutettavalla kyselyllä opettajille sekä 6. ja 9. luokan oppilaiden huoltajille.
Esittelijä Sivistysjohtaja Kiviniemi Heikki
Päätösehdotus Sivistyslautakunta hyväksyy laadun arviointisuunnitelman sisällytettäväksi lukuvuoden 2024-2025 työsuunnitelmiin.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin.
Täytäntöönpano Kasvatuksen ja opetuksen yksiköt
Lisätietoja antaa Sivistysjohtaja Heikki Kiviniemi 044 577 2441
|
SIVL 20.05.2025
518/12.02.00/2022
Valmistelija Kiviniemi Heikki
Koulutustiimi on käsitellyt kokouksissaan laatukorttien tulokset. Opetussuunnitelman toteuttamisen arvioinnista todettiin:
Opetussuunnitelma on ollut voimassa lähes kymmenen vuotta. Sinä aikana on tullut muutoksia mm. tuntijakoon sekä sisältömuutoksia mm. oppimisen arviointiin, valinnaisuuteen perusopetuksessa, opiskeluhuoltoon poissaolojen seurantaan ja kurinpitoon. Tulossa on muutoksia oppimisen tukeen.
Monialaiset oppimiskokonaisuudet toteutettu kouluilla säännöllisesti.
Tuntijakoon on tullut muutoksia, mm. A1-kieli alkaa ensimmäisellä luokalla luokanopettajan opettamana, ruotsin kieleen lisättiin tunti siten, että ruotsia opiskellaan nyt myös yhdeksännellä luokalla. 1.8.2025 alkaen tuntijakoon lisätään myös yhteensä kolme tuntia matematiikkaan ja äidinkieleen ilman muutoksia sisältötavoitteisiin. Muutosta pidetään hyvänä, koska tavoitteiden saavuttamiselle on näin enemmän aikaa.
Valinnaisten kielten opiskelu on vähentynyt sekä ala- että yläkoulussa.
Oppilaalle annetaan enemmän vastuuta omasta opiskelustaan ja oppilaan osallisuus omaan opiskeluun liittyvissä asioissa lisääntynyt. Itsenäinen vastuu omista opinnoista ei toteudu kaikkien oppilaiden kohdalla.
Lasten fyysistä aktiiviisuutta on pyritty lisäämään koulupäivien aikana mm. välituntimaratonien ja ohjatun toiminnan avulla. Myös opetuksessa toiminnallisten työtapojen käyttö lisääntynyt.
Uutta teknologiaa käytetään selvästi aikaisempaa enemmän opetuksessa ja oppimisessa hyväksi. Laitekanta on monipuolinen ja hyvä ja sitä ylläpidetään säännöllisesti. Oppilaat tarvitsevat edelleen opetusta digitaitojen omaksumiseen.
Oppimisen, kasvun ja hyvinvoinnin tuki:
Keväällä 2025 toteutetussa kyselyssä kartoitettiin näkemyksiä oppilashuollon toimivuudesta, resurssien saavutettavuudesta ja osaamisesta. Alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen koulutustiimi päätti osoittaa kyselyn vain opetushenkilöstölle. Tulosten perusteella:
Oppilashuollon palveluiden tunnettuus on erittäin hyvällä tasolla: 93 % vastaajista ilmoitti tietävänsä, mitä palveluita on tarjolla ja osaavansa niitä hyödyntää.
Toimintamallien selkeys ja tiedonkulku vaativat kehittämistä: vain 64 % koki toimintamallit selkeiksi ja 50 % piti tiedonkulkua sujuvana.
Resurssien saavutettavuudessa on suurta vaihtelua: erityisopettajat ja kuraattorit arvioitiin hyvin saavutettaviksi, mutta koulupsykologin ja lastensuojelun palvelut koettiin vaikeasti tavoitettaviksi.
Osaamistaso arvioitiin pääosin hyväksi, erityisesti erityisopettajien ja terveydenhoitajien osalta.
Keskeiset muutokset verrattuna kyselyyn 2017-2018:
Myönteistä kehitystä on tapahtunut palveluiden tunnettuudessa sekä erityisopettajien ja koulukuraattorien saavutettavuudessa ja osaamisessa.
Sen sijaan toimintamallien selkeydessä ja tiedonkulun sujuvuudessa ei ole tapahtunut olennaista parannusta.
Koulupsykologin ja lastensuojelun palveluiden saavutettavuus on edelleen heikko, kuten myös niiden roolit ja yhteistyökäytännöt koulujen arjessa.
Johtopäätökset:
Oppilashuollon rakenne on pääosin toimiva, mutta sen käytännön toteutusta on edelleen vahvistettava.
Yhteistyökäytännöt ja tiedonkulku vaativat systemaattista kehittämistä.
Koulupsykologin ja lastensuojelun palveluiden saatavuus ja roolien selkeys on nostettava kehittämisen painopisteeksi.
Esittelijä Sivistysjohtaja Kiviniemi Heikki
Päätösehdotus Sivistyslautakunta merkitsee lukuvuoden 2024-2025 arvioinnin tulokset tiedoksi.
Päätös
Täytäntöönpano -
Lisätietoja antaa Sivistysjohtaja Heikki Kiviniemi 044 577 2441
|
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() |