Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kankaanpään kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://djulkaisu.kankaanpaa.fi:443/D10_Kankaanpaa/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://djulkaisu.kankaanpaa.fi:443/D10_Kankaanpaa/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 03.11.2025/Pykälä 371


Verotuloennuste
Verotuloennuste kiinteistöverot

 

Tuloveroprosentin ja kiinteistöveroprosenttien ilmoittaminen vuodeksi 2026

 

KHALL 03.11.2025 § 371  

2713/02.03.01/2025  

 

 

Valmistelija Ari Virolainen

 

Kuntalain 111 §:n mukaan viimeistään talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on päätettävä kunnan tuloveroprosentista, kiinteistövero-prosenteista sekä muiden verojen perusteista. Verohallinnon ilmoituksen mukaan kuntien tulee ilmoittaa vuoden 2026 tulovero- ja kiinteistöveroprosenttinsa Verohallinnolle viimeistään marraskuun 17. päivänä 2025.

 

Tuloveroprosentti vuonna 2025 on Kankaanpäässä 9,10. Vuodeksi 2026 tulee tuloveroprosentti ilmoittaa kymmenyksen tarkkuudella. Yhden tuloveroprosentin vuosituotto on Kankaanpäässä reilut 2 miljoonaa euroa.

 

Verotuloennuste vuosiksi 2026-2028 perustuu Kuntaliiton syyskuussa 2025 tuottamaan kuntakohtaiseen verotuloennustekehikkoon. Kiinteistöveron osalta liitteessä on kiinteistöverojen arvioitu euromääräinen tuotto ja jakaumat lajeittain 2025.

 

KuntaL 110 §:n mukaan:

 

"Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraa-vaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

 

Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talous-arviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

 

Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Taloussuunnitelman tasapainossa voidaan ottaa huomioon talousarvion laadintavuoden taseeseen kertyväksi arvioitu ylijäämä. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Tässä määräajassa tulee kattaa myös talousarvion laadintavuonna tai sen jälkeen kertynyt alijäämä. Kuntarakennelaissa tarkoitetun uuden kunnan alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa kuntajaon muutoksen voimaantulosta. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan.

 

Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio voidaan ottaa brutto- tai nettomääräisenä. Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa.

 

Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota."

 

Kuntalain 110 §:n mukaisesti kunnan taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Taloussuunnitelman tasapainossa voidaan ottaa huomioon talousarvion laadintavuoden taseeseen kertyväksi arvioitu ylijäämä. Kankaanpään kaupungin tilinpäätöksessä 2024 on noin 11 miljoonaa euroa kertynyttä ylijäämää.

 

Kuluvalla taloussuunnitelmakaudella 2025-27 talous on kääntymässä alijäämäiseksi ja kehitys on arvioiden mukaan jatkumassa saman tyyppisenä myös tulevalla taloussuunnitelmakaudella. Vuoden 2025 ennusteet ovat tällä hetkellä talousarviota parempia ja vuoden 2026 talousarviota laaditaan hieman aiempaa arviota tasapainoisemmassa tilanteessa, mutta kuitenkin alijäämäisenä. Lisäksi erityisesti tilikauteen 2027 kohdistuu jo tiedossa olevia tulo- ja menorakenteen muutoksia, jotka lisäävät tasapainovaateita.

 

Vuosien 2025-27 aikana alijäämää arvioitiin talousarviossa 2024 kerääntyvän noin kuusi miljoonaa euroa. Vuoden 2025 ennusteen mukaan ja vuoden 2026 talousarvion valmistelutilanteen mukaan alijäämä vuosilta 2025-26 olisi ennakoitu pienempi, mutta vuonna 2027 alijäämäennuste voi nostaa suunnitelmakauden alijäämän ennakoidulle tasolle. Lisäksi vuoden 2025 työllisyyskehityksellä on taloutta heikentävä vaikutus.

 

Kaupunginvaltuusto on 30.9.2024 hyväksynyt talouden tasapainotusohjelman. Hyväksytty tasapainotusohjelma ei sisältänyt veronkorotuksia.

 

Kaupunginhallitus on 8.9.2025 § 290 antanut lautakunnille ja toimielimille vuoden 2026 talousarvion ja vuosien 2027-2028 taloussuunnitelman laadintaohjeen. Laadintaohjeen mukaan tilikauden 2026 tulos oli noin -1,0 miljoonaa euroa ja valmistelun tässä vaiheessa tilikauden tulos on pysymässä raamin mukaisena.

 

Kiinteistö- ja tuloveroon ei esitetä 2026 esitetä muutoksia, mutta verotuksen tasoa suunnitelmakauden aikana tulee jatkossa arvioida, kun vuosien 2027-28 taloudellinen kuva tarkentuu.

 

Kiinteistövero

 

Kiinteistövero on maan ja rakennusten arvoon perustuva vero, jonka kiinteistön omistaja maksaa kiinteistön sijaintikunnalle. Kiinteistöverolain 11 §:n mukaan kunnanvaltuusto määrää kunnan kiinteistöveroprosenttien suuruuden laissa säädettyjen vaihteluvälien rajoissa vuosittain etukäteen samalla, kun se vahvistaa varainhoitovuoden tuloveroprosentin.

 

Poiketen siitä, mitä 11 §:ssä kiinteistöveroprosentin alarajasta säädetään, kunnanvaltuusto voi määrätä tuloverolain 22 §:ssä tarkoitetun yleishyödyllisen yhteisön omistaman rakennuksen ja sen maapohjan kiinteistöveroprosentin edellä säädettyä alhaisemmaksi, jos kiinteistöllä sijaitseva rakennus on pääasiallisesti yleisessä tai yleishyödyllisessä käytössä. Tässä pykälässä tarkoitetun kiinteistön kiinteistöveroprosentiksi voidaan määrätä myös 0 %. Kankaanpään kaupunki ei ole hyväksynyt erillistä prosenttia edellä mainituille rakennuksille, vaan niihin on sovellettu yleistä kiinteistöveroprosenttia.

 

Rakentamattoman rakennuspaikan osalta kunnat voivat määrätä rakentamattoman rakennuspaikan veroprosentin. Mikäli se määrätään, sen on oltava vähintään 2,00 ja enintään 6,00 prosenttia. Kankaanpäässä veroa on peritty ja sen suuruus on viime vuosina ollut 4,00 %.

 

Kunta voi myös määrätä kiinteistöverolain 14 §:n 1 momentin nojalla 2 momentissa säädetyllä tavalla 10 megavolttiampeerin tehorajan ylittävään voimalaitokseen sekä ydinpolttoaineen loppusijoituslaitokseen kuuluviin rakennuksiin ja rakennelmiin sovellettavan erillisen veroprosentin, joka on enintään 3,10. Kankaanpään käyttämä prosentti on 3,10.

 

Kankaanpään veroprosentit vuonna 2025 (kiinteistöverolain mukaiset rajat vuodelle 2026 suluissa):

 

- tuloveroprosentti 9,10

 

- kiinteistöveroprosentit

 - yleinen 1,20 (0,93-2,00)

 - maapohja 1,30 (1,30-2,00)

 - vakituinen asuinrakennus 0,45 (0,41-1,00)

 - muu asuinrakennus 1,05 (0,93-2,00)

- rakentamaton rakennuspaikka 4,00 (2,00-6,00 %, kun määritetään)

 - voimalaitos 3,10 (0,93-3,10 %).

 

Yritysvaikutukset Yritysten maksamaan yhteisöveron tasoon kunta ei voi suoraan verotuspäätöksellä vaikuttaa, mutta muilla verokannoilla on sekä suoria että välillisiä vaikutuksia alueen yrityksiin.

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Mika Hatanpää

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että veroprosentit vuonna 2026 ovat seuraavat (kiinteistöverolain mukaiset rajat vuodelle 2026 suluissa):

- tuloveroprosentti 9,10

- kiinteistöveroprosentit
 - yleinen 1,20 (0,93-2,00), (sovelletaan myös yleishyödyllisen
 käytön osalta)
 - maapohja 1,30 (sovelletaan myös yleishyödyllisen käytön
 osalta)
 - vakituinen asuinrakennus 0,45 (0,41-1,00)
 - muu asuinrakennus 1,05 (0,93-2,00)
 - rakentamaton rakennuspaikka 4,00 (2,00-6,00)
 - voimalaitos 3,10 (enintään 3,10).

 

Päätös Ehdotus hyväksyttiin.

 

 

Täytäntöönpano Kaupunginvaltuusto

 

Lisätietoja antaa Kaupunginjohtaja Mika Hatanpää, 044 577 2210

 Talousjohtaja Ari Virolainen, 044 577 2241