Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kankaanpään kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://djulkaisu.kankaanpaa.fi:443/D10_Kankaanpaa/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://djulkaisu.kankaanpaa.fi:443/D10_Kankaanpaa/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tarkastuslautakunta
Pöytäkirja 11.01.2024/Pykälä 4


 

Viranhaltijoiden haastattelut

 

TARKL 11.01.2024 § 4  

    

 

 Työohjelman mukaisesti tarkastuslautakunnan kokouksiin kutsutaan tarvittaessa kaupungin/arvioitavan kohteen viranhaltijajohtoa, luottamushenkilöjohtoa, henkilökunnan edustajia, tytäryhtiöiden edustajia ja mahdollisia muita sidosryhmän edustajia selvittämään omasta näkökulmastaan arviointikohteen toimintaa, tavoitteita ja niiden toteutumista.

 

 Tarvittaessa haastateltaville jaetaan ennakkoon täytettäväksi arviointilomake toimialan/vastuualueen toiminnasta ja taloudesta. Lomake ei ole julkinen eikä sitä liitetä pöytäkirjaan.

 

  Tarkastuslautakunta kuulee katsaukset ja käy keskustelun esiin nousevista asioista.

 

Haastateltava

Aika

Aihe

Kaupunginjohtaja ja talousjohtaja

9:00

 

 

Toiminta- ja talouskatsaus

  • ajankohtaiset kaupungin toimintaan ja talouteen liittyvät asiat
  • ennuste vuoden 2023 tilinpäätöksen keskeisistä tunnusluvuista

 

Tilapalvelupäällikkö

9:30

Arviointi: Tekninen lautakunta / tilapalvelut

  • palvelukokonaisuuden esittely
  • mitä toimenpiteitä on tehty tuloksellisuuden parantamiseksi?
  • millä tavoin palvelukokonaisuudessa on huolehdittu kaupungin ilmasto-ohjelman ja energiatehokkuussopimuksen tavoitteiden toteutumisesta?
  • millä tavoin palvelukokonaisuudessa on järjestetty HS 71 §:n mukaiset velvoitteiden toteutuminen?
  • mitkä ovat palvelukokonaisuuden merkittävimmät riskit?
  • mitä toimenpiteitä on tehty riskien hallitsemiseksi?

 

Kysymysten vastaukset esitetään kokouksessa vapaamuotoisesti esim. Power Pointilla. Esitettävä aineisto pyydetään lähettämään tarkastuslautakunnan jäsenille 10.1.2024 mennessä.

 

 

 

 

Päätös Kaupunginjohtaja selosti tarkastuslautakunnalle ajankohtaisia kaupungin toimintaan ja talouteen liittyviä asioita. Esillä oli mm. tuulivoimakaavoitukseen, hyvinvointialueen palveluverkon kehitykseen ja talouden tasapainottamiseen liittyviä asioita.

Tarkastuslautakunta keskusteli hyvinvointialueen palveluverkon kehitykseen liittyvistä asioista. 

Tarkastuslautakunnalle esiteltiin alustavia tietoja vuoden 2023 tilinpäätöksen keskeisistä tunnusluvuista. Talousjohtajan antaman tiedon mukaan tilikauden 2023 ylijäämä on kokouspäivän tilanteen mukaan noin 5,6 M€. Talousjohtajan antaman ennusteen mukaan tilikauden 2023 lopullinen ylijäämä tullee olemaan noin 4-5 M€.

Tilapalvelupäällikkö oli etukäteen toimittanut tarkastuslautakunnalle kirjallisen aineiston, jossa oli esitetty vastauksia esityslistalla olleisiin kysymyksiin. Tilapalvelupäällikkö esitteli tarkastuslautakunnalle kirjallisen aineiston sisältöä.

Tilapalveluiden tehtävänä on kaupungin omistamien toimitilojen sekä ulkoa vuokrattujen tilojen isännöinti, ylläpito ja kunnossapito. Tilapalveluiden ylläpidossa on 47 kohdetta ja ylläpidettävää tilaa on noin 80 500 kem2. Tilojen täyttöaste on noin 95 %.

Tuloksellisuuden parantamiseksi tehtyinä toimenpiteinä tuotiin esille mm. vähemmän tarpeellisista tiloista luopuminen, tilojen ajantasainen kunnossapito, energiatehokkuusinvestoinnit sekä ulosvuokrattujen kohteiden vuokrantarkistukset. 

Kaupungin ilmasto-ohjelman ja energiatehokkuussopimuksen osalta todettiin, että investointien yhteydessä huomioidaan aina myös energiatehokkuuden näkökulma. Lisäksi erilaiset tekniset ratkaisut ja henkilöstön koulutus ovat edistäneet ilmasto-ohjelman tavoitteisiin pääsemistä.

Hallintosäännön riskienhallintaan liittyvien asioiden osalta todettiin, että työympäristön riskien arviointi on toteutettu keväällä 2023 ja että taloudellisia riskejä on tunnistettu erikseen toimintakertomuksen yhteydessä.

Merkittävimpinä riskeinä tuotiin esille tietoturvariskit, tekniset riskit ja taloudelliset riskit. Tarkastuslautakunnalle esiteltiin riskien hallitsemiseksi tehtyjä toimenpiteitä.