Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kankaanpään kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://djulkaisu.kankaanpaa.fi:443/D10_Kankaanpaa/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://djulkaisu.kankaanpaa.fi:443/D10_Kankaanpaa/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 29.04.2024/Pykälä 145



 

Lausunto Kristiinankaupunki-Nokia voimajohtohankkeen täydennetystä YVA-selostuksesta ja Natura-arvioinneista

 

KHALL 28.11.2022 § 404 

 

 

 

Valmistelija 

 

Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus pyytää Kankaanpään kaupungilta lausuntoa Fingrid Oyj:n Kristiinankaupunki-Nokia 400 + 110 kilovoltin voimajohtohankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta. Lausuntoa pyydetään 5.12.2022 mennessä.

 

Ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä (YVA) tarkastellaan kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj:n uutta Kristiinankaupungin ja Nokian välistä 400 + 110 kilovoltin voimajohtoyhteyttä. Lähtökohtana on kantaverkon vahvistaminen sijoittamalla uusi voimajohtoyhteys nykyisten voimajohtojen rinnalle niiltä osin kuin mahdollista, mikä vähentää tarvittavan uuden johtoalueen leveyttä. Hanke sijoittuu kymmenen kunnan alueelle neljässä maakunnassa. Rakennettavan voimajohtoyhteyden pituus on noin 159-178 kilometriä toteutettavasta vaihtoehdosta riippuen. Hanke tarvitaan kantaverkolle asetetun käyttövarmuusvaatimuksen turvaamiseksi, kun sähkönsiirron tarve kasvaa.

 

Tarkasteltava voimajohtoreittiyhteys koostuu viidestä reittiosuudesta: Kristiinankaupunki-Isojoki, Isojoki-Kankaanpää, Kankaanpää-Karvia, Karvia-Parkano ja Parkano-Nokia.

 

Isojoen ja Kankaanpään välille rakennetaan yksi 400 + 110 kilovoltin voimajohto, joka sijoittuu pääosin nykyisen voimajohdon rinnalle. Johtoalue levenee noin 34-38 metriä reittivaihtoehdosta riippuen. Uuden voimajohdon sijoittamista tarkastellaan joko nykyisen voimajohdon etelä-/lounaispuolelle tai itä-/koillispuolelle, jolloin väliin sijoittuu OX2 Wind Finland Oy:n Rajamäenkylän tuulivoimapuiston 400 kilovoltin liityntäjohto.

 

Kankaanpään ja Karvian välillä uusi 400 + 110 kilovoltin voimajohto sijoittuu pääosin nykyisten voimajohtojen rinnalle, jolloin johtoalue levenee noin 38 metriä. Asutuksen huomioimiseksi Honkaluoman alueella suunnitellaan nykyisen 110 kilovoltin voimajohdon siirtoa etelämpään, jotta uusi voimajohto mahtuisi sen pohjoispuolelle. Nauhanevan alueella tarkastellaan kahta reittivaihtoehtoa, joissa uusi voimajohto sijoittuisi uuteen maastokäytävään johtoreitin lyhentämiseksi tai nykyisen voimajohdon rinnalle. Uudessa maastokäytävässä johtoalueen leveys on noin 62 metriä. Korpikylän alueella suunnitellaan asutuksen huomioimiseksi kiertoa, jolloin uusi voimajohtoreitti siirtyy uuteen maastokäytävään jatkuessaan itää kohti.

 

YVA-menettelyn tarkoituksena on tunnistaa, arvioida ja kuvata hankkeen todennäköisesti merkittävät ympäristövaikutukset. Menettelyssä kuullaan viranomaisia ja muita sidosryhmiä, joiden oloihin tai etuihin hanke saattaa vaikuttaa. YVA ei ole lupamenettely eikä sen pohjalta anneta päätöksiä. YVA tuottaa lisätietoa kansalaisille, hankkeesta vastaavalle ja viranomaisille. YVA-menettely jakautuu kahteen päävaiheeseen, jotka ovat arviointiohjelma ja arviointiselostus. Ensimmäisessä vaiheessa laaditaan nyt käsillä oleva arviointiohjelma eli suunnitelma tarvittavista selvityksistä sekä arviointimenettelyn järjestämisestä. Arviointimenettelyn toisessa vaiheessa arviointityön tulokset ja vaikutusten vertailu kootaan arviointiselostukseksi. Arviointiselostuksen pääpaino on hankkeen todennäköisesti merkittävissä vaikutuksissa.

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Mika Hatanpää

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus toteaa lausuntonaan, että suunniteltu voimajohtohanke on tärkeä kaupungin uusiutuvan energian hankkeiden sähkönsiirron kannalta. Voimajohtoyhteyden suunnittelussa on kuitenkin tärkeää huomioida olemassa oleva asutus siten, että voimajohto sijoittuisi mahdollisuuksien mukaan riittävän etäälle vakituisesta asutuksesta ja loma-asutuksesta.

Kaupunginhallituksella ei ole muutoin huomautettavaa ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta.

 

Päätös Kaupunginhallitus päätti todeta lausuntonaan, että suunniteltu voimajohtohanke on tärkeä kaupungin uusiutuvan energian hankkeiden sähkönsiirron kannalta. Voimajohtoyhteyden suunnittelussa on kuitenkin tärkeää huomioida olemassa oleva asutus siten, että voimajohto sijoittuisi mahdollisuuksien mukaan riittävän etäälle vakituisesta asutuksesta ja loma-asutuksesta. Kankaanpään kaupunki näkee tärkeänä, että Honkaluoman, Katkonkylän ja Pukaran alueella selvitetään voimajohtojen rinnakkain asettelun sijasta johtojen vienti nostamalla tolppien korkeutta asutuilla alueilla.

Kaupunginhallituksella ei ole muutoin huomautettavaa ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta.

 

 

Täytäntöönpano Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

 

Lisätietoja antaa Maankäyttöinsinööri, vt. kaupunginarkkitehti Janne Tuomisto 044 5772732

 

 

 

KHALL 18.09.2023 § 294 

 

 

 

Valmistelija 

 

Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus pyytää Kankaanpään kaupungilta lausuntoa Fingrid Oyj:n Kristiinankaupunki-Nokia 400 + 110 kilovoltin voimajohtohankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta. Lausuntoa pyydetään 2.10.2023 mennessä.

 

Valmistuneessa ympäristövaikutusten arviointiselostuksessa todetaan hankkeen toteuttamiskelpoisuudesta seuraavaa:

 

"Nyt tarkasteltavana olevassa hankkeessa Lapväärtinjokilaakson eteläinen vaihtoehto ei ole toteuttamiskelpoinen Natura-alueeseen kohdistuvien merkittävien vaikutusten vuoksi. Alueelle on muodostettu vaihtoehtoinen reitti, joka on toteuttamiskelpoinen. YVA-menettelyssä tarkastelluista toteuttamiskelpoisista reittivaihtoehdoista Lapväärtinjoen pohjoinen ja keskimmäinen reittivaihtoehto (Lapväärtinjoen metsät 1, Änikoskmossen 2 ja Änikoskmossen 5), Isojoki-Kankaanpää eteläinen reittivaihtoehto (Laksola), Pinsiönkankaan itäinen reittivaihtoehto (Ylä-Pinsiön lähdelehto) ja Alinenjärven ympäristön itäinen reittivaihtoehto (Nokian Kaakkurijärvet) edellyttävät poikkeusta yksityisen luonnonsuojelualueen rauhoitussäännöksistä. Ohrikylän eteläinen (Pohjasojan liito-oravan elinympäristö) ja keskimmäinen vaihtoehto (Hakalan liito-oravan elinalue), Kauramaan eteläinen vaihtoehto (Riialankentän liito-oravan elinympäristö) ja Isojoki-Kankaanpään eteläinen vaihtoehto (Heikkilän puro ja joenvarsi) edellyttävät mahdollisesti luonnonsuojelulain 83 §:n mukaista poikkeamislupamenettelyä liito-oravan osalta. Isojoki-Kankaanpää pohjoisen reittivaihtoehdon johtoalueelle sijoittuu luonnonsuojelulain 95 §:n mukainen luonnonmuistomerkki jättilaishaapa. Pohjoisen reittivaihtoehdon toteuttaminen edellyttää luonnonsuojelulain 96 §:n mukaista rauhoituksen lakkauttamista."

 

Kuulutus, arviointiselostus ja Natura-arviointi ovat nähtävillä 3.8.-2.10.2023 Pirkanmaan ELY-keskuksen verkkosivuilla www.ely-keskus.fi/kuulutukset/pirkanmaa ja ympäristöhallinnon verkkosivuilla

www.ymparisto.fi/kristiinankaupunkinokiavoimajohtoYVa

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Mika Hatanpää

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää todeta lausuntonaan, että suunniteltu voimajohtohanke on tärkeä kaupungin uusiutuvan energian hankkeiden sähkönsiirron kannalta. Voimajohtoyhteyden suunnittelussa on kuitenkin tärkeää huomioida olemassa oleva asutus siten, että voimajohto sijoittuisi riittävän etäälle vakituisesta asutuksesta ja loma-asutuksesta. Kankaanpään kaupunki vaatii, että Honkaluoman, Katkonkylän ja Pukaran alueella voimajohtojen rinnakkain asettelun sijasta johtojen vienti toteutetaan nostamalla tolppien korkeutta asutuilla alueilla, jolloin lunastettavaa maa-aluetta jää vähemmän ja asutukselle aiheutuu myös vähemmän haittaa.

Lisäksi Katkonkylän alueelle on esitetty voimajohdolle kaksi vaihtoehtoa pohjoinen ja eteläinen. Kaupunki pitää vaihtoehtoa pohjoinen ehdottomasti parempana ja toteuttamiskelpoisena, jonka mukaisesti voimajohto tulisi toteuttaa.   

Kaupunginhallituksella ei ole muutoin huomautettavaa ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta.

 

Päätös Ehdotus hyväksyttiin.

 

 

Täytäntöönpano Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

 

Lisätietoja antaa Kaupunginjohtaja Mika Hatanpää, 044 577 2210

 

 

 

KHALL 29.04.2024 § 145  

1296/10.02.02/2023  

 

 

Valmistelija Mika Hatanpää

 

Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus pyytää Kankaanpään kaupungilta lausuntoa Fingrid Oyj:n Kristiinankaupunki-Nokia 400 + 110 kilovoltin voimajohtohankkeen täydennetystä ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta ja Natura-arvioinneista. Lausuntoa pyydetään 14.5.2024 mennessä.

 

Arviointiselostuksen täydentäminen

 

Täydennyspyynnön pääsisältö koski Natura-arviointeja, liito-oravaa, ekologisia yhteyksiä ja vedenottamoita. Tarkistuksia on tehty yhteensä kuudessa kohdassa voimajohtoreittiä. Lisäksi koko voimajohtoreitille suunnitellaan perustettavaksi lieventämistoimenpiteenä yhteensä kuusi liito-oravan kulkuyhteydet turvaavaa viherkäytävää. Ympäristövaikutusten arviointiselostuksen täydennyksessä tarkasteltavat voimajohtoreitit, niiden perusratkaisut ja vaihtoehdot sekä johtoalueen maa-alan tarve ovat pääpiirteissään samat kuin selostusvaiheessa. Täydennysten jälkeiset muutokset toteuttamisvaihtoehtoihin on esitetty alla.

 

Kristiinankaupunki-Isojoki

 

Johto-osuudelle on suunniteltu yhteensä neljä viherkäytävää. Yksi viherkäytävä sijoittuu Pyhävuoren Natura-alueen läheisyyteen, ja kaksi viherkäytävää sijoittuu Lapväärtinjokilaakson Natura-alueelle tai sen läheisyyteen. Neljäs viherkäytävä sijoittuu hankkeen luontoselvityksissä tunnistetulle Hautamäen liito-orava-alueelle.

 

Isojoki-Kankaanpää

 

Isojoki-Kankaanpää johto-osuudella muodostettiin uusi puolenvaihdon mahdollistava vaihtoehto Möksännevan alueelle luontokohteiden ja asutuksen huomioimiseksi. Fingrid tutkii tämän reittivaihtoehdon toteuttamismahdollisuuksia yhdessä tuulivoimatoimijan kanssa.

 

Kankaanpää-Karvia

 

Kankaanpää-Karvia johto-osuudelle muodostettiin Karvian Kauramaan alueelle uusi reittivaihtoehto nykyisen voimajohdon pohjoispuolelle liito-oravan huomioimiseksi ja johtoreitin lyhentämiseksi.

 

Karvia-Parkano

 

Karvia-Parkano johto-osuuden pohjoisella päävaihtoehdolla voimajohtoreittiä tarkistettiin siten, että kahteen arvokkaaseen luontokohteeseen ja liito-oravan elinympäristöön ei kohdistu vaikutuksia.

 

Parkano-Nokia

 

Parkano-Nokia johto-osuudella voimajohtoreittiä tarkistettiin Poikkeusjärven läntisen reittivaihtoehdon osalta idemmäksi elinkeinotoiminnan jatkumisen helpottamiseksi. Lisäksi Kaakkurijärvien alueella Alinenjärven läntistä reittivaihtoehtoa tarkistettiin länteen Kaakkurijärvien linnustoon kohdistuvien vaikutusten lieventämiseksi. Voimajohto-osuudelle suunnitellaan kahta viherkäytävää. Pohjoisempi viherkäytävä sijoittuisi Jorrinojan ja Kivimäen metsäluontokohteiden väliin ja eteläisempi pitkin Saarikosken puronotkoa.

 

Täydennetyt Natura-arvioinnit

 

YVA-selostuksen täydennyksen yhteydessä on täydennetty Natura-arviointeja:

 

. Pyhävuori, FI0800077, SAC

. Kaakkurinjärvet, FI0333004, SAC/SPA

. Pinsiön-Matalusjoki, FI0356004, SAC/SPA

. Lapväärtinjokilaakso, FI0800111, SAC

 

Hankkeen TOTEUTTAMISKELPOISUUS

Nyt tarkasteltavana olevassa hankkeessa Lapväärtinjokilaakson eteläinen vaihtoehto ja Pinsiönkankaan itäinen vaihtoehto eivät ole toteuttamiskelpoisia Natura-alueisiin kohdistuvien merkittävien vaikutusten vuoksi. Alueille on muodostettu toteuttamiskelpoiset vaihtoehtoiset reitit. YVA-menettelyssä tarkastelluista toteuttamiskelpoisista reittivaihtoehdoista Lapväärtinjoen pohjoinen ja keskimmäinen reittivaihtoehto (Lapväärtinjoen metsät 1, Änikoskmossen 2 ja Änikoskmossen 5), Isojoki-Kankaanpää eteläinen reittivaihtoehto (Laksola) ja Alinenjärven ympäristön itäinen reittivaihtoehto (Nokian Kaakkurijärvet) edellyttävät poikkeusta yksityisen luonnonsuojelualueen rauhoitussäännöksistä. Ohrikylän eteläinen (Pohjasojan liito-oravan elinympäristö) ja keskimmäinen vaihtoehto (Hakalan liito-oravan elinalue),

Kauramaan eteläinen vaihtoehto (Riialankentän liito-oravan elinympäristö) ja Isojoki-Kankaanpään eteläinen vaihtoehto (Heikkilän puro ja joenvarsi) edellyttävät mahdollisesti luonnonsuojelulain 83 §:n mukaista poikkeamislupamenettelyä liito-oravan osalta. Isojoki-Kankaanpää pohjoisen reittivaihtoehdon johtoalueelle sijoittuu luonnonsuojelulain 95 §:n mukainen luonnonmuistomerkki jättilaishaapa. Pohjoisen reittivaihtoehdon toteuttaminen edellyttää luonnonsuojelulain 96 §:n mukaista rauhoituksen lakkauttamista.

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Mika Hatanpää

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää todeta lausuntonaan, että suunniteltu voimajohtohanke on tärkeä kaupungin uusiutuvan energian hankkeiden sähkönsiirron kannalta. Voimajohtoyhteyden suunnittelussa on kuitenkin tärkeää huomioida olemassa oleva asutus siten, että voimajohto sijoittuisi riittävän etäälle vakituisesta asutuksesta ja loma-asutuksesta.

Kankaanpään kaupunki vaatii, että Honkaluoman, Katkonkylän ja Pukaran alueella voimajohtojen rinnakkain asettelun sijasta johtojen vienti toteutetaan nostamalla tolppien korkeutta asutuilla alueilla, jolloin lunastettavaa maa-aluetta jää vähemmän ja asutukselle aiheutuu myös vähemmän haittaa.

Lisäksi Katkonkylän alueelle on edelleen esitetty voimajohdolle kaksi vaihtoehtoa pohjoinen ja eteläinen. Kaupunki pitää vaihtoehtoa pohjoinen ehdottomasti parempana ja toteuttamiskelpoisena, jonka mukaisesti voimajohto tulisi toteuttaa.   

Kaupunginhallituksella ei ole muutoin huomautettavaa täydennetystä ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta ja Natura-arvioinneista.

 

Päätös Ehdotus hyväksyttiin.

 

 

Täytäntöönpano Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

 

Lisätietoja antaa Kaupunginjohtaja Mika Hatanpää, 044 577 2210