RSS-linkki
Kokousasiat:https://djulkaisu.kankaanpaa.fi:443/D10_Kankaanpaa/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://djulkaisu.kankaanpaa.fi:443/D10_Kankaanpaa/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginvaltuusto
Pöytäkirja 18.12.2023/Pykälä 78
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Keskustan valtuustoryhmän valtuustoaloite sähköautojen latauspisteiden lisäämisestä
KVALT 14.03.2022
Keskustan valtuustoryhmä jätti liitteenä olevan valtuustoaloitteen.
Päätös Aloite päätettiin lähettää kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.
|
KHALL 21.03.2022 § 99
Valmistelija
Esittelijä Kaupunginjohtaja Mika Hatanpää
Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää lähettää aloitteen Elinkeino-tulosalueen valmisteltavaksi.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin.
Täytäntöönpano Elinkeino-tulosalue
Lisätietoja antaa Hallinto- ja henkilöstöjohtaja Anna Vanhahonko, 044 577 2213
|
KHALL 14.11.2023 § 368
Valmistelija
Kankaanpään Keskustan valtuustoryhmä jätti 14.3.2022 valtuustoaloitteen esittäen kaupungin ryhtymistä toimenpiteisiin sähköautojen latauspisteiden lisäämiseksi kaupungissa.
Valtuustoaloitteessa tuodaan esiin liikenteen sähköistymisen nopea eteneminen ja sähköautojen lisääntymisen nopea kasvu. Uusien autojen myynnin kohdalla todetaan täyssähköautojen osuuden tuplaantuneen jo useana vuonna peräkkäin. Sähköautojen julkisten latausmahdollisuuksien tarjonta ei ole kuitenkaan kehittynyt sähköautojen lisääntymisen tahdissa ja varsinkin muun muassa Pohjois-Satakunta on näyttäytynyt sähköautoilijoille latauspisteiden mustana aukkona. Edelleen valtuustoaloitteessa todetaan sähköautolla matkailevien valitsevan taukopaikkansa latauspisteiden perusteella ja jos Kankaanpään alueella olisi nopeita, minimissään 50 kW:n tehoisia latauspisteitä, pysähtyisi Kankaanpäähän useita matkailijoita päivittäin tutustumaan kaupunkiin ja sen palveluihin.
Valtuustoaloitteessaan Keskustan valtuustoryhmä esittää, että kaupunki ryhtyy laatimaan selvitystä, miten kaupunkiin saataisiin lisää latausmahdollisuuksia niin matkailijoiden kuin kaupungin työntekijöiden käyttöön. Kaupungin ei tarvitse itse alkaa toimia palveluntarjoajana, mutta se voisi esimerkiksi kutsua paikallisia yrittäjiä keskustelemaan voisivatko he yhdessä investoida pikalatauspisteeseen ja näin houkutella lisää asiakkaita liikkeisiinsä.
Kaupungin elinkeinopalvelut on selvittänyt asiaa ja järjesti kaupungin yrittäjille ja kaikille asiasta kiinnostuneille julkisen keskustelutilaisuuden Kankaanpää -salissa 4.9.2023. Tilaisuuden tavoitteena oli käydä keskustelua siitä, miten nykyinen latausasemien tarjonta palvelee paikallisia sähköautoilijoitamme tai matkailijoiden lataustarpeita ja että minne latausmahdollisuuksia kaivattaisiin lisää.
Tilaisuuteen osallistui kaikkiaan vajaa kymmenkunta henkilöä, joista kaksi edusti paikallisia yrityksiä ja yksi potentiaalista laitetoimittajaa. Lisäksi mukana oli paikallisen energiayhtiön edustaja ennen kaikkea sähköverkon liityntäratkaisujen näkökulmasta. Latauskartta.fi -sivuston kautta tarkasteltiin nykyistä lataustarjontaa. Sen mukaan Kankaanpäässä oli tarjolla yhteensä seitsemän hitaan latauksen pistettä (Vatajankoski toimitalo, Sport Hotel Kantri, Honkacenter Honkajoella, SAMK Taidekoulu, Tokmanni, kaupungin omat kohteet Liikuntakeskus ja Hyvinvointikeskus Tapala) ja yksi suurteholatausasema S-Marketin pihassa.
Keskustelun myötä selvisi K-Citymarket Kankaanpään pysäköintialueelle olevan tulossa latauskenttä kahdeksalla suurteholatauspaikalla ja kahdeksalla hitaan latauksen paikalla. Tätä kirjoitettaessa latausasema on juuri otettu käyttöön. Keskustelussa todettiin julkisten latausmahdollisuuksien markkinaehtoisen tarjonnan kehittyneen positiivisella tavalla vaikkakin vähitellen. Latausasemia vaikuttaa syntyvän erityisesti vahvojen päivittäistavarakaupan ketjujen toimesta niiden omatessa pienyrityksiä suuremmat taloudelliset voimavarat investointien toteuttamiseen. Keskustelun huoli asiassa nousikin esiin siitä, miten Kankaanpään ydinkeskustan elinvoimaa ja vetovoimaa voidaan ylläpitää torin ympärystän pienten kivijalka-, erikois- ja ravitsemusliikkeiden sähköautoilevien asiakkaiden näkökulmasta.
Näkemykseksi muodostui, että markkinaehtoisesti liikekeskuksissa kehittyvän tarjonnan rinnalla, Kankaanpään ydinkeskustan ja erityisesti torin lähiympäristön suurteholatauspaikkatarpeen osalta kaupunki voisi ryhtyä toimijaksi asiassa markkinapuutteen perusteella. Näin turvattaisiin tältä osin torin ympärystän ja ydinkeskustan alueen säilymistä vetovoimaisena. Pienillä erikoisliikkeillä ei nähdä mahdollisuutta eikä intressiä ryhtyä investoimaan suurteholatausasemaan torin läheisyyteen.
Varteenotettavimpana sijoituspaikkana on noussut esiin Linnanpuiston pysäköintialue Paasikivenkadun varrella, etäisyys torilta lyhimmillään noin 100 m. Sijoituspaikkaa puoltaa tekninen toteutettavuus myös sähköverkon liitynnän osalta, liityntäpisteen sijaitessa Linnapuiston kulmauksessa mahdollistaen siten latausaseman rakentamisen vain lyhyellä liityntävedolla parkkialueella.
Kaupunki jatkaa selvitystyötä suurteholatausaseman toteuttamiseksi torin läheisyyteen, torin liikkeiden asiakkaiden tarpeiden palvelemiseksi. Suuntaa antava kustannusarvio kahden latauspisteen asemalle, sähköliittymälle ja rakentamistyölle on noin 60.000 euroa (alv 0 %). Elinkeinopalvelut esittää investoinnin toteuttamiseksi määrärahan varaamista vuoden 2024 budjettiin.
Esittelijä Kaupunginjohtaja Mika Hatanpää
Päätösehdotus Kaupunginhallitus merkitsee aloitteesta annetun selvityksen tiedoksi ja esittää, että kaupunginvaltuusto merkitsee aloitteesta annetun selvityksen tiedoksi ja toteaa aloitteen loppuun käsitellyksi.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin.
Täytäntöönpano Kaupunginvaltuusto
Lisätietoja antaa Elinkeinojohtaja Marko Rajamäki, p. 040 717 7578.
|
KVALT 18.12.2023 § 78
240/08.00.00/2022
Päätösehdotus Kaupunginvaltuusto merkitsee aloitteesta annetun selvityksen tiedoksi ja toteaa aloitteen loppuun käsitellyksi.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin.
|
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |