Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kankaanpään kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://djulkaisu.kankaanpaa.fi:443/D10_Kankaanpaa/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://djulkaisu.kankaanpaa.fi:443/D10_Kankaanpaa/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginvaltuusto
Pöytäkirja 28.04.2025/Pykälä 25


Ponsiesitys 28.04.2025 Keskustan valtuustoryhmä

 

Lisämääräraha 2025 / Tekninen lautakunta / KT44 kääntymiskaista

 

TEKNL 16.04.2025 § 57 

 

 

 

Valmistelija 

 

Kaupunginvaltuusto on kokouksessaan 9.12.2024 § 67 hyväksynyt vuo­den 2025 talousarvion ja vuosien 2026-2027 taloussuunnitelman.

 

Talousarvion kohdassa 6.3 mukaan sitovuudesta investointien osalta todetaan seuraavaa:

 

"Investointiosassa valtuusto myöntää menoarvion ja tuloarvion erotuksena muodostuvan nettomenomäärärahan hankeryhmäkohtaisesti. Sitovuus valtuustoon nähden on nettomääräinen ts. menojen ja tulojen erotus eli nettomeno on valtuustoon nähden sitova hankeryhmittäin. Kokonaan toteuttamatta jääneen investointikohteen määrärahaa ei kuitenkaan saa siirtää toiselle hankkeelle ilman valtuuston päätöstä."

 

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (VARELY) on ilmoittanut suunnittelevansa kantatie 44 tulevien päällystystöiden yhteydessä kääntymiskaistan toteuttamista kantatielle, KT44 ja Kankaanpääntien risteykseen, etelästä tulevalle kaistalle.

 

YIT Road Oy (YIT) on kilpailuttanut kääntymiskaistan toteutuksen ja kustannukset koko hankkeelle ovat n. 42 000 euroa (alv 0 %). Käytyjen keskustelujen perusteella mekanismi hankkeen toteutuskustannusten jaon osalta olisi seuraava:

 

- YIT maksaa projektin toteuttavalle alihankkijalle 100 %.

- YIT laskuttaisi Kankaanpään kaupunkia 2/3 toteutuskustannuksista

- Kankaanpään Kaupunki laskuttaisi edelleen 1/3 alueen yrityksiä

- YIT laskuttaisi Varelyä 1/3 toteutuskustannuksista

 

Rakennettu ympäristö -tulosyksikkö pitää kääntymiskaistan toteuttamista perusteltuna ja liikenneturvallisuutta parantavana ratkaisuna. Rakennettu ympäristö -tulosyksikkö esittää, että hanke on toteutettavissa, jos kaupungin kustannukset hankkeesta ovat enintään 1/3 ja hankkeen toteutukseen myönnetään lisämääräraha. Lisäksi edellytetään, että alueen yritykset osallistuvat hankkeen kustannuksiin 1/3 osuudella ja ELY osallistuu hankkeen kustannuksiin 1/3 osuudella.

 

Alueen yritysten kanssa sovitaan kustannusjaosta, jos edellytykset hankkeen etenemiselle täyttyvät.

 

Esittelijä Tekninen johtaja Pentti Saloniemi

 

Päätösehdotus Tekninen lautakunta esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle vuoden 2025 talousarvion investointiosaan kokousasian käsittelykohdan mukaisesti lisämäärärahaa 28 000 euroa (netto 14 000 euroa) hankeryhmään muut pitkävaikutteiset menot.

Hankkeen lopullinen toteutuminen varmistuu muiden hankkeeseen liittyvien osapuolien päätösprosessin jälkeen.

 

Päätös Ehdotus hyväksyttiin.

 

 

Täytäntöönpano Kaupunginhallitus

 Talouspalvelut

 Elinkeinopalvelut

 Rakennettu ympäristö / Esihenkilöt

 

Lisätietoja antaa Tekninen johtaja Pentti Saloniemi, 044 577 2620

 

 

 

KHALL 22.04.2025 § 114 

 

 

 

Valmistelija 

 

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Mika Hatanpää

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle vuoden 2025 talousarvion investointiosaan kokousasian käsittelykohdan mukaisesti lisämäärärahaa 28 000 euroa (netto 14 000 euroa) hankeryhmään muut pitkävaikutteiset menot.

Hankkeen lopullinen toteutuminen varmistuu muiden hankkeeseen liittyvien osapuolien päätösprosessin jälkeen. 

 

Päätös Ehdotus hyväksyttiin.

 

 

Täytäntöönpano Kaupunginvaltuusto

 

Lisätietoja antaa Tekninen johtaja Pentti Saloniemi, 044 577 2620

 

 

 

KVALT 28.04.2025 § 25  

2063/02.02.00/2024  

 

 

Päätösehdotus Kaupunginvaltuusto päättää lisätä vuoden 2025 talousarvion investointiosaan kokousasian käsittelykohdan mukaisesti lisämäärärahaa 28 000 euroa (netto 14 000 euroa) hankeryhmään muut pitkävaikutteiset menot.

Hankkeen lopullinen toteutuminen varmistuu muiden hankkeeseen liittyvien osapuolien päätösprosessin jälkeen.

 

Päätös Ehdotus hyväksyttiin.

Kankaanpään Keskustan valtuustoryhmä jätti seuraavan ponsiesityksen:

"Ponsiesitys koskee valtuuston 28.04.2025 esityslistan asiaa numero 25. Lisämääräraha 2025/Tekninen lautakunta/KT44 kääntymiskaista.

Varsinais-Suomen elinkeino, liikenne- ja ympäristökeskus on ilmoittanut suunnittelevansa kantatie 44 tulevien päällystystöiden yhteydessä kääntymiskaistan toteuttamista kantatielle, KT44 ja Kankaanpääntien risteykseen, etelästä tulevalle kaistalle.

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle vuoden 2025 investointiosaan 28 000 euroa lisämäärärahaa (netto 14 000 e). Hanke toteutettaisiin ns. kolmikantana eli ELY maksaisi kolmasosan, alueen yritykset maksaisivat kolmasosan ja kaupunki maksaisi kolmasosan kustannuksista. Koko hankkeen kustannusarvio on 42 000 euroa (alv 0 %).

Hanke on erittäin tarpeellinen ja hyödyllinen erityisesti liikenneturvallisuuden paranemisen kannalta, mutta myös liikenteen yleisen sujuvuuden kannalta. Keskustan valtuustoryhmä kannattaa hankkeen toteutusta.

Hankkeesta ei ole vielä laadittu tarkkaa suunnitelmapiirrosta, jonka pohjalta käytännön toteutusta pääsisi tutkimaan ja arvioimaan toteutuksen toimivuutta. Keskustan valtuustoryhmä pyytää suunnittelussa huomioimaan risteysalueen riittävän väljän toteutuksen, koska Kirkkokallion teollisuusalueelle kulkeva raskasliikenne muodostaa merkittävän osuuden risteyksen kautta kulkevasta liikenteestä. Vuoden -23 laskennassa Santastentiellä ajoi 94 raskaan liikenteen ajoneuvoa vuorokaudessa ja liikenne on ollut koko ajan lisääntymään päin.

Erityisen haasteellista raskaille ja pitkille ajoneuvoille on pohjoisen suunnasta tullessa kääntyminen vasemmalle Kankaanpääntielle Kantatieltä 44. Liikenteen jakaja ja Kankaanpääntie ei ole tällä hetkellä suorassa kulmassa Kantatie 44 kanssa, vaan hieman vinkkelissä etelän suuntaan, mikä tekee pitkille ajoneuvoille kääntymisen haasteelliseksi juuri pohjoisen suunnasta käännyttäessä kääntymiskulman muodostuessa suuremmaksi kuin 90 astetta. Kankaanpääntien liittyminen Kantatiehen 44 pitää rakentaa 90 asteen kulmaan, jolloin liikenne risteysalueella sujuu turvallisimmin ja sujuvimmin.

Risteykseen on ehdottoman tärkeää rakentaa Kankaanpääntien poikki suojatie jalankulkijoita ja pyöräilijöitä varten. Tiellä kulkee runsaasti kuntoilijoita ja ulkoilijoita.

Suunnittelussa on jo nyt tärkeää huomioida myös risteysalueen rakentamisen kakkosvaihe. Tällöin rakennettaisiin risteykseen levennyskaista Kantatielle 44 myös pohjoisen suunnasta tuleville ja tehtäisiin risteysalueelle valaistus."

Ponsiesitys hyväksyttiin.